REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Revoluce v parkování: Roboti auto uloží do regálu jako knížku v knihovně

Znáte to: přijedete do práce, ke škole, před svůj dům a není kde zaparkovat. Ne vždy lze využít hromadnou dopravu. A tak ztrácíte čas i pohonné hmoty kroužením po ulicích, parkovištích a parkovacích domech. A když se vám s velkou slávou i řidičským umem povede zaparkovat, druhý den zjistíte, že někdo méně zručný vám auto poškrábal či ještě více znehodnotil. Inu, chce to změnu. Přinést by ji mohly robotické systémy parkování.

Některé oblasti architektury a plánování měst si o revoluci přímo říkají. Jednou z nich nepochybně je i segment parkovacích domů a krytých garáží. V čem spočívá jejich zastaralost? Především v lidech, kteří jim ubírají úložného prostoru, a lidském faktoru, který je činí rizikovými.

Pochozí koridory, kterými uvnitř nadzemních nebo podzemních garáží může člověk dorazit ke svému vozu. S tím spojený požadavek na alespoň minimální klimatizaci. A také osvětlení, protože vlastní auto mezi cizími by se potmě hledalo špatně. Nehledě na pojížďky při hledání místa. A také pořádná hrstka problémů, vyplývajících ze zabezpečení celého prostoru, nemluvě o riziku škod. Promáčklý plech nebo oškrábaný lak přitom patří mezi ty hodně frekventované. Cožpak to neumíme lépe?

Parkování bez lidí? Úspora času i místa

Pokud při parkování vynecháme lidský faktor, zjistíme jednu zajímavou věc: o celých 60 % se zvýší kapacita parkovacích domů. Což je docela silný argument, proč přenechat proces parkování na automatizaci. Svůj vůz jen odstavíte na robotické rampě, a ta jej už distribuuje přímo na parkovací místo. Bez nehod a rizik. Pokud se k autu může dostat jen robotický podavač, a nikoliv člověk, nevzniká potřeba po klimatizaci, odsávání par a výparů, osvětlení. A riziko krádeže? S platným parkovacím lístkem minimální.

Právě proto se do této inovace pustil už v roce 2015 Schmidr Hammer Lassen, a zatím je třeba konstatovat, že jeho projekt Dokk1 v dánském Aarhusu pracuje bez chyby. Ke spokojenosti všech parkujících. Projekt alternativního, plně automatizovaného parkování, tu vznikl na ploše starého a nevyužívaného skladiště. Po úpravách činí jeho využitelná plocha 35 000 metrů čtverečních. Zafixovaná auta jsou tu uložena jako knížky v knihovně, a robotická rampa je distribuuje tempem dvou metrů za sekundu. To znamená, že své auto zaparkujete za méně než minutu.

Efektivní? Rozhodně! Výrazná byla i úspora stavebních materiálů. V zásadě totiž stačilo jen zajistit konstrukci distribučních kolejnic podavačů. Loni před vánoci si v Aarhusu nadělili dárek, překonanou metu v podobě jednoho milionu zaparkovaných vozů. Což je slušná bilance, vzhledem k tomu, že tu nezaznamenali žádnou nehodu, poškození nebo krádež. Systém přitom pracuje v nepřetržitém režimu, bez přestávek. Strojům bez lidí jde prostě parkování o něco lépe. Je to prostě dobrá inspirace i pro ostatní města, nejen v Evropě, ale i v Asii a ve Spojených státech.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

ŘSD nechává opět posoudit vliv D52 na prostředí, stavět se má nejdřív v r. 2025

Po 23 letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, hcast

Silničáři dnes otevřou nových 22 km dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře

Ředitelství silnic a dálnic ČR dnes před polednem oficiálně otevře 22 kilometrů dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. Nový úsek dálnice odvede dopravu z tranzitní silnice první třídy číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod a Polsko, která patří k nejvytíženějším v Královéhradeckém kraji a její kapacita je…

Zdroj: bhisham pratap padha

Nejvyšší železniční most světa vypadá jako křehké monstrum

Cesta z Udhampuru do Baramully, tedy napříč údolím Kašmíru, dost dobře nepatří k výletům, které si lidé mimo Indii plánují jako cíl dovolené. Přesto si naši pozornost zaslouží. Trasa železnice dlouhá 338 kilometrů je totiž plná překvapení. Nechybí strhující výhledy do hlubokých údolí, dramatické scenérie velehor a…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Část dálnice D1 na Benešovsku se bude kvůli špatnému betonu znovu opravovat

Dálnici D1 čeká oprava už zrekonstruovaného úseku. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl dnes novinářům řekl, že provoz na D1 se omezí pravděpodobně příští pátek 17. září zhruba na dva týdny, a to v 600 až 800 metrů dlouhém úseku mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Opraví se zde nekvalitní beton.…

REKLAMA