Jak má laik postupovat, aby se na záruku na vybranou střešní krytinu mohl opravdu spolehnout, popisuje Petra Ždánská, marketingová manažerka společnosti Lindab - předního světového designéra, výrobce a prodejce střešních krytin a okapových systémů z prvotřídní švédské oceli.
„V první řadě je potřeba udělat si srovnání, jak dlouhou záruku na příslušnou plechovou střešní krytinu výrobci poskytují. Obecně platí, že deklarované záruky se pohybují od 10 do 60 let. To ale nestačí. Je nutné se především pečlivě podívat na to, co všechno záruka obnáší. Často totiž ani zdaleka nepokrývá nejčastější problémy, s nimiž se lze u tohoto typu střech setkat,“ komentuje Petra Ždánská. „Když je střešní krytina opravdu kvalitní, nemusí se její výrobce bát poskytnout na ni záruku opravdu velkorysou – a to jak do délky trvání, rozsahu i do plnění. Například Lindab v letošním roce své záruky upravil ve prospěch zákazníků. Na vybrané materiály pro falcované střešní krytiny záruka dosahuje až 40 let a zahrnuje mimo jiné nestejnoměrnou barevnost plochy krytiny, změnu jejího odstínu nebo klempířských prvků více než připouští norma, defekt povrchové úpravy prasknutím nebo odloupnutím i lokální korozivní projevy v ploše krytiny nemající souvislost se zjevnými vnějšími vlivy. Navíc Lindab celou délku záruční doby rozdělil na dvě části. Projeví-li se vada v prvním období, je plnění opravdu velkorysé – Lindab na své náklady vymění poškozenou část krytiny včetně demontáže a montáže, nebo krytinu opraví lokálním či celoplošným nátěrem. Ve druhém období poskytne finanční kompenzaci za komponent, na němž se vada objevila, či bezplatně dodá opravnou barvu. Délka těchto období se u jednotlivých výrobků a povrchových úprav mírně liší a hovoří jasně pro kvalitnější povrchy, jako jsou Premium Mat, Elite, Alu PVDF a Durafrost.“
Nadstandardní záruku si Lindab může dovolit poskytovat i díky tomu, že všechny jeho materiály pro plechové střešní krytiny i okapový systém Rainline a Magestic procházejí náročnými zátěžovými testy ve vlastním výzkumném centru v mateřském Švédsku – jak ve Förslöv, tak i v testovací oblasti Kvarnvik v zóně Bohus-malmön s velmi agresivním vlhkým prostředím plným soli z nedalekého moře. V poskytovaných dlouhých zárukách se tak odrážejí mnohaleté zkušenosti Lindabu, který letos slaví 60 let od svého založení.
Tipy Petry Ždánské, jak se vyznat v zárukách
- Pečlivě zvažte, zda krytina, kterou kupujete, odpovídá prostředí, v jakém stojí váš dům. Podle toho vyberte krytinu ve třídě korozní agresivity C1-C5.
- Zkontrolujte záruční dobu na střešní krytinu, odpovídající prostředí vašeho domu.
- Přečtěte si pozorně pravidla a podmínky záruky a ujistěte se, že není nic, na co by se záruka nevztahovala. Každý seriózní výrobce střešní krytiny a okapů by měl přesně definovat, co je předmětem záruky a jaké v dané situaci poskytne řešení – od opravy zboží až po jeho výměnu za nové.
- Součástí záručních podmínek by měla být pravidla péče o výrobek a pokyny pro jeho skladování před montáží, na které se záruční podmínky odkazují.
- Platí heslo „dvakrát měř, jednou řež“: v případě pochyb či dotazů k poskytované záruce ještě raději před objednáním a montáží střešní krytiny vše zkonzultujte s jejím dodavatelem či montážní firmou.
Sdílet / hodnotit tento článek