A je jich tu opravdu spousta. Koncept, který tu loni v září představil Edoardo Tresoldi, má však přesah daleko nad rámec umění, a může být celému lidstvu vlastně velmi prospěšný.
Katastrofa inspirací
O co jde? Na konci loňského léta se italskému Trentinu a oblasti Sella nevyhnulo bouřlivé počasí. Padající polámané stromy zdemolovaly řadu zdejších exponátů v plenéru, některé byly poškozeny zcela nenávratně. Copak o to, síla přírody nemusí být jen tvůrčí, ale i destruktivní, a k umění v otevřeném prostředí takové zásahy shůry prostě neodlučně patří. Dost poničená galerie inspirovala Eduarda Tresoldiho k nové instalaci v terénu, nazvané Simbiosi.
Můžeme se teď samozřejmě bavit o tom, že jeho Simbiosi je prvkem vzájemného vztahu v prostoru, že je analýzou krajinných prvků ve vztahu k uměle vytvořenému prostředí. Že je skulpturální a emocionální interpretací dialogu, a že vyjadřuje transparentnost Chybějící hmoty. Tím ale tomuhle kousku neodpářeme fakt, že jde o strukturu kopírující svými proporcemi chrám, a je vystavěn na gabionovém principu, tedy jako obyčejný drátokámen.
Jenže Tresoldi dokázal své pětimetrové kovové konstrukci z kamene a oceli vetknout detaily architektury, a to velmi působivým a přesvědčivým způsobem. A tím možná neúmyslně překročil hranici mezi site-specific uměním a něčím, co už hodně dlouho hledají všichni, kteří se snaží o rekonstrukci/renovaci historických památek. Jen si to představte: lázně z časů římského impéria, paláce z období antiky, stavby říše perské, křižácké hrady ve Svaté zemi...
Inspirace pro archeologii a památky
S pomocí tohoto stavebního principu je možné vyčarovat na půdorysu dávno zmizelých staveb jejich původní objem. Výhody? Nepoškodíte tím archeologické naleziště ani památné či pietní místo. Jen mu dodáte dimenzi nového rozměru, a vizualizujete jeho podobu v původním rozsahu. Instalace je snadná, stejně jako případná demontáž.
Je to z hlediska nápadů velmi levné, a coby „dočasné“ řešení má životnost v řádu desetiletí. Pracuje se tu s přírodním materiálem (nevypadá to jako nelichotivé plastové sloupy na Římském fóru). Jinými slovy, Edoardi Tresoldi načrtl a demonstroval nový funkční přístup k obnově cenných památek. Ve válkou poničené Sýrii a Iráku jsou teď desítky takových (a po celém světě tisíce), které by si podobnou péči zasloužily.
Instalace Simbiosi se tak dostala do hledáčku těch, kterým je jinak profesí umění vzdálené. Nabízí totiž velmi praktické a užitečné řešení.
Sdílet / hodnotit tento článek