Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Výstavba 92 kilometrů dlouhé dálnice D8 trvala více než 32 let

Dálnice D8, která spojuje Prahu, Ústí nad Labem a saskou metropoli Drážďany, je dnes jedním ze dvou přímých napojení české dálniční sítě na tu západoevropskou. Budování více než 90 kilometrů od metropole až k hranici přitom trvalo více než tři dekády.
Zdroj: Adobe Stock - Enrique del Barrio

Výběr informací o dálnici D8, jejíž první úsek, 4,18 kilometru mezi Řehlovicemi a Trmicemi, se motoristům otevřel 6. listopadu 1990.

Na první úsek na Ústecku přišli stavbaři v dubnu 1984, poslední část přes České středohoří mohli řidiči začít používat v prosinci 2016, ještě dalších deset měsíců ale trvalo, než se tam dálnice otevřela v plném profilu.

Nejproblematičtějším úsekem celé dálnice bylo právě zhruba 16,5 kilometru mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který prochází skrz chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Ekologické organizace - například Děti Země - proti tomu protestovaly již v půlce 90. let, v součtu podaly na tři desítky žalob, se 14 uspěly. Budování úseku po mnoha protestech (demonstrovali ale i obyvatelé byslécé podél staré silnice, kteří naopak požadovali urychlenou dostavbu) nakonec začalo v květnu 2012.

Zhruba o rok později, v červnu 2013, ale stavbu na dlouho zdržel masivní sesuv půdy u Litochovic nad Labem, který zasáhl rozestavěnou dálnici i nedalekou železniční trať. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty podaly žalobu na majitele nedalekého lomu Dobkovičky, který byl podle ministerstva dopravy hlavním viníkem sesuvu. Majitel lomu, firma Kámen Zbraslav, to ale odmítá, spor dosud neskončil, soud si naposledy před v únoru 2018 vyžádal revizní posudek.

Zhruba 200 metrů dálnice, které zasáh sesuv o celkovém objemu přibližně 400 tisíc metrů krychlových, se podařilo dát do provozu v prosinci 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl tehdy ovšem u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD jej dále zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu, práce na zabezpečení svahu pod tímto úsekem skončily v prosinci 2018. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy, estakádu silničáři pečlivě sledují.

Úsek přes České středohoří navíc zatím není zkolaudován, a to kvůli opakování posuzování vlivu stavby na životní prostředí, takzvané EIA. Podnět k novému procesu podala organizace Děti Země, potřebu nového posouzení úseku dlouhého 4,66 kilometru stanovil rozsudek Nejvyššího správního soudu v roce 2018. Letos v červnu stanovilo ministerstvo životního prostředí v rámci nové EIA další podmínky provozu úseku. Silničáři musí mimo jiné vysázet další zeleň a postavit oplocení.

Dálnici D8 tvoří sedm postupně otevíraných částí, jako druhý začal v červenci 1993 sloužit devítikilometrový úsek od Prahy (Zdiby) do Úžic. Následovaly úseky Úžice - Nová Ves (8,9 km; říjen 1996) a Doksany - Lovosice (13,5 km; říjen 1998). Po otevření 16,3 km dálnice mezi Novou Vsí a Doksany v červnu 2001 vznikl téměř padesátikilometrový úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic. V prosinci 2006 pak byl dán do provozu krušnohorský úsek z Trmic na hranici s Německem o délce 23,4 km.

V současnosti je D8 jedním ze čtyř dálničních spojení ČR se sousedními zeměmi. Nejstarší je na dálnici D2 se Slovenskem, který funguje už od časů federace (otevřen byl koncem 80. let). Druhý přeshraniční úsek se otevřel v říjnu 2006, kdy Německo zároveň se zahájením provozu na posledním úseku "plzeňské" D5 otevřela úsek dálnice A6 od hranic u Rozvadova k dálnici A93. Jako čtvrtý a zatím poslední začalo v listopadu 2012 fungovat spojení D1 a polské dálniční sítě u Bohumína.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, gashgeron

Za zřícení domu v centru Prahy potvrdil soud statikovi podmínku a zákaz činnosti

Za zřícení rekonstruované budovy v centru Prahy potvrdil odvolací soud statikovi Jiřímu Hourovi dvouletou podmínku a pětiletý zákaz činnosti autorizovaného inženýra a podnikání v oboru projektování. Při neštěstí se zranili tři dělníci. Podle dnešního pravomocného verdiktu měl Houra na stavbě v době neštěstí autorský…

Zámek Litomyšl, zdroj: AdobeStock-marcin

Na zámku v Litomyšli pokračuje druhá etapa oprav, hlavně sgrafitových fasád

Na zámku v Litomyšli zapsaném na seznamu UNESCO pokračuje druhá etapa celkových oprav. V první stavbaři opravili střechy, krovy, komíny a arkýře, pracovali rovněž na interiérech hlavně třetího nadzemního podlaží zámku. Památkáři na tuto část využili evropskou dotaci. Ve druhé etapě již skončila obnova Panského domu,…

Zdroj: Adobestock – Fotomek

Změny DPH ve stavebnictví

Co se mění? Např. jsou změny v osvobození od DPH v případě prodeje nemovité věci, bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů aj.

Zdroj: Fotolia

Vize chytrých regionů v představení Česka na EXPO 2025 v Ósace

V rámci svého byznysového programu v Českém národním pavilonu ve dnech 8.–10. července 2025 uvede Týden autonomních technologií. Návštěvníkům nabídne špičkové inovace v oblasti chytré mobility, bezpečnostních systémů a digitalizace infrastruktury.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Klimatizace HISENSE a TOSCHIBA, využijte letní akci! Zdroj: M2C

Letní akce M2C: Klimatizace za výhodnou cenu!

Letní akce M2C: Klimatizace za výhodnou cenu!

REKLAMA
REKLAMA