Než při výběru firmy vezmete v úvahu její nabídku delší záruky či víceletou garanci, seznamte se pořádně s tím, jaký je skutečný rozsah této nabídky. „Zákonná odpovědnost za vady je obecně 24 měsíců od předání díla, v případě stavby do pěti let od jejího převzetí. Záruka za jakost je pak dobrovolným prohlášením prodávajícího či zhotovitele ohledně jakosti jím prodávaného zboží. V něm se zavazuje, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti.
Tato záruka je tedy nad rámec zákonné odpovědnosti za vady a může být libovolně dlouhá, například desetiletá,“ vysvětluje advokát Petr Novotný, který se stavební problematice věnuje dlouhodobě. „Jestli vám firma poskytuje záruku delší, ujistěte se proto, na co všechno se delší záruka vztahuje. Po uplynutí lhůty pro zákonnou odpovědnost za vady už taková dobrovolná záruka nemusí vždy pokrývat všechny možné závady,“ doplňuje.
Z jeho slov je zřejmé, že ve hře jsou různé pojmy, které neznamenají totéž. Zatímco záruka za vady vyplývá ze zákona, záruku za jakost či její garanci je potřeba co nejpřesněji specifikovat ve smlouvě.
„Jestli se závada objevila až po skončení záruční doby, musíte si její odstranění zajistit a uhradit sami. Ovšem v případě, že můžete prokázat, že jde o vadu, jež vznikla již v průběhu záruční doby, ale nebylo možné ji odhalit, můžete závadu stále uplatnit,“ připomíná také advokát, který připravuje kvalitní smlouvy například pro společnost Fasádní servis. Podle jeho slov je v případě sporů o oprávněnost uplatněných závad často významným momentem posudek soudního znalce.
Sdílet / hodnotit tento článek