REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rychlejší než výstavba českých dálnic je pohyb hlemýždě. Nedokončenou dálniční síť nelze efektivně využívat

Úvahy o první československé dálnici se vedou od roku 1934. Tvar a rozsah dálniční sítě byl ustanoven v roce 1964. Prvních dvacet jedna kilometrů dálnice z Prahy do Mirošovic bylo otevřen v roce 1971. Od té doby stavíme průměrně 27 km dálnic za rok. To je tempo patnáctkrát pomalejší, než je rychlost hlemýždě.
Zdroj: Fotolia.com - laborec425
Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Odkud kam a kudy jezdí auta. Přesně to řeší každý den dopravní analytik Petr Kumpošt. Je odborným asistentem na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, zakladatel a vedoucí Mobilní laboratoře pro dopravní analýzy a jednatel společnosti TRALYS. Sběru a vyhodnocení dat z dopravy se zabývá 16 let.

V rozhovoru uslyšíte odpovědi například na tyto otázky:

  • Jakým způsobem se data zpracovávají a co všechno lze z nich vyčíst?
  • Výstavba dopravní infrastruktury je úkol pro generace. Jak je možné takovou rozsáhlou síť naplánovat takto dopředu, zvláště když ji stavíme tak pomalu?
  • Na dálnicích se přidávají pruhy, zvyšují rychlosti, ale vede to k větší plynulosti dopravy? Proč stále vznikají zácpy. Jezdí stále více aut? A kam až jít s přidáváním počtu pruhů?
  • Pokud se někde postaví nová silnice, což je velice drahé, může to dopravní situaci zlepši ale i zhoršit. Na čem to závisí?

Ve studiu pro estav.tv odpovídal dopravní analytik Petr Kumpošt.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Federico Diaz – socha Bořislavka. Zdroj: BoysPlayNice

Možnosti 3D tisku z betonu na výstavě s názvem Vrstvy. Exhibice potrvá do 2. srpna

Kloknerův ústav ČVUT v Praze a jeho Laboratoř inovací průběžně představují výsledky výzkumů v oblasti 3D tisku betonu. Aktuálně je to výstava nazvaná Vrstvy: možnosti 3D tisku, která ukazuje kromě jiného například první tištěný most v České republice. Výstavu připravila Galerie Národní technické…

Zdroj: Fotolia

Vize chytrých regionů v představení Česka na EXPO 2025 v Ósace

V rámci svého byznysového programu v Českém národním pavilonu ve dnech 8.–10. července 2025 uvede Týden autonomních technologií. Návštěvníkům nabídne špičkové inovace v oblasti chytré mobility, bezpečnostních systémů a digitalizace infrastruktury.

Foto ČKAIT: Některé z oceněných staveb 20. ročníku Cena inženýrské komory 2023 (zmíněné v textu)

Cena inženýrské komory se blíží do finále. Hlasovat můžete do 31. července

Soutěž, která si získala zaslouženou pozornost, postoupila již do 21. ročníku. Výsledky za rok 2024 budou vyhlášeny 18. října během slavnostního shromáždění delegátů ČKAIT. Kromě odborníků se může do hlasování o nejlepší inženýrské stavby a návrhy zapojit i veřejnost. Kdo se letos uchází…

Zdroj: Adobestock – mRGB

Jak na vedro ve městech? Vídeň testuje nový druh asfaltu

Rakouská metropole hledá další inovativní řešení, jak čelit rostoucím teplotám ve městě. Letos na jaře proto zahájila testování čtyř nových typů asfaltových směsí, které lépe odolávají vysokým teplotám a umožňují vsakování dešťové vody. Zátěžové zkoušky alternativních povrchů na cyklostezce u řeky…