Berkel-Enschot leží v Holandsku, ale Belgii je stejně jako celý blízký Tilburg doslova na dohled. Na zdejší tradiční architektuře a jejím slohu je to znát. Architekti ze studia Joris Verhoeven Architectuur se možná právě proto rozhodli nerozvíjet motivy původní, a nahradili je dočista odlišným přístupem. A aby jejich projekt rodinného domu nevzbuzoval zbytečný rozruch, rozhodli se ho zahalit do nenápadného tmavého opláštění.
Dřevěné opláštění domu, v šedavě černých tónech, vytvořilo na jeho fasádě zvláštní efekt lesku a tlumených tónů. Proto mu také přezdívají Silky Black House, Hedvábně černý dům. Dům sám, charakterizovaný výměrou užitné plochy 225 metrů čtverečních, je plánován s rozvahou, jako neobvykle racionální obydlí moderního, ale přesto udržitelného střihu. Je přehlídkou principů blízkých domů pasivním a nízkoenergetickým, aniž by jím tedy papírově byl.
Světlo na prvním místě
Nachází se na okraji města, tam, kde se nová zástavba plíží do krajiny venkova. Záměrně si nevybírá profil klasického městského domu, není ani stavením venkovským. Je prostě svůj, a ze své pozice na čele expanze novostaveb těží maximum. Například přirozený přístup ke slunci, jemuž se vystavuje obvodem svých lomeních zdí. Objekt ve svém průběhu těsně kopíruje hranici parcely, a tím si ponechává prostor pro další využití a případně i růst.
Rozložen je do dvou podlaží, přičemž výběžek patra je lokalizován jen na střední část. V přízemí se nachází terasa, přechod do jídelny a obývacího pokoje, kuchyně. V oblasti zlomu se nachází schodiště do patra, hygienické zázemí a také technická místnost. V kratší zalomené části pak následuje pobytová místnost a stavebně oddělená garáž pro kola. Stání pro auta je venkovní. Místnosti jsou tu řazeny za sebou, a prakticky každá disponuje prostupem ven.
Velmi intenzivně je tu rozpracována idea napojení na okolné prostředí, ať už okny nebo skrze terasu, posuvnými dveřmi. Zvenku černavý dům je díky tomu nebývale světlý, vzdušný a prostorný. Nějakou stísněnost pak nepocítíte ani v patře, kde se nachází ložnice a další koupelna. Starají se o to vestavěná střešní okna, zasazená do kolmé hrany zlomu pultové střechy. Celý prostor domu je zřetelně rozdělen na denní pobytovou zónu v přízemí a klidnou, soukromou oblast v patře.
Karbonizace fasády snižuje náklady
Svou výšku stavba vizuálně snižuje tím, že se ve svých nejvyšších partií kryje vertikálními obklady. Ty rozbíjí siluetu stavby. Rustikálně položený dům nevyčnívá mezi okolními domy. Tmavá barva fasád pak činí dům celkově nenápadnější, a to i přes jeho nemalou hmotu. Volba černé-šedé barvy pro fasádu je artefaktem provedení, které bylo řešeno obkladem z opáleného dřeva.
Ano, už zase – populární Shou Sugi Ban. Metoda, pocházející z Japonska, která zažívá v Evropě svou renesanci. Tuto prastarou techniku tu architekti využívají k tomu, aby bylo dřevo do dalších let bezúdržbové a tím zase o něco víc udržitelné. Vypalováním, tedy karbonizací, se totiž na dřevě vytvoří vrstva uhlíku, takže se zabrání pronikání vlhkosti a plísní.
Tmavá barva opáleného dřeva pak nenápadně odkazuje na jakousi souvztažnost s místem, respektive na černé stodoly v této oblasti. Ty ovšem byly černé dehtovým nátěrem. Tady je provedení přírodnější. Zkosení domu kopíruje hranici pozemku, přičemž celý dům tvoří asymetrickou skulpturální hru hmoty a otevřenosti. Minimalistické detaily domu ji umocňují, a navíc jí dodávají silný jas.
Neutralita jako výsledek uspořádání
Hedvábně černý dům je energeticky neutrální. Zajímavostí je, že to nebylo primárním záměrem. Projekt vznikal podle určitých kritérií klientů, představ doladěných architekty. Ona energetická neutralita pak vystoupila jako realita provedení. Skosené střechy domu prostě nahrávaly osazení solárních panelů, otevřenost domu jižním směrem zvyšovala pasivní příjem tepla i v zimních měsících. A s tím, že o vytápění domu se bude starat geotermální čerpadlo, se počítalo předem.
Kritéria tedy navigovala dům k nenáročnosti. A jeho vnitřní uspořádání pak možnostem dodatečného růstu. Dřevostavba je totiž navržena tak, aby byla odolná vůči životnímu cyklu a jeho změnám. Stávající volnost může nahradit trochu modifikované uspořádání. V budoucnu bude možné například umístit ložnici a koupelnu do přízemí. Jde to, protože jednotlivé prostory jsou propojeny v otevřené struktuře s co nejmenším počtem dveří. V obývacím pokoji a kuchyni byla vytvořena dodatečná výška stropu, která zajišťuje prostornost.
Když je stavba zároveň finalizací
Výstavbu charakterizuje minimální spotřeba materiálu, celkově méně přepravních pohybů a přesunů, minimální spotřeba vody na staveništi. Konstrukčně se dům řešený jako prefabrikovaný, udržitelně postavený z dřevěných kazet vyplněných lněnou izolací. V interiéru je pak místy zdobený dekorem z březové překližky. „Tento čistý a rychlý způsob výstavby, kdy konstrukční práce jsou zároveň dokončovacími pracemi, přináší velké výhody, pokud jde o délku výstavby a náklady,“ říkají architekti.
Údaje o projektu
Název projektu: | Silky Black House |
Typ projektu: | dřevostavba, rodinný dům |
Architektonické studio: | Joris Verhoeven Architectuur |
Lokalizace: | Berkel-Enschot, Tillsburg, Severní Brabantsko, Holandsko |
Vedoucí projektu: | Joris Verhoeven |
Ventilace, klimatizace: | Itho Daalderop |
Dodavatelé materiálu: | GIRA, Roma, Alpha Innotec, Burnede Wood |
Solární systém: | Solaredge, Sunpreme |
Strukturální inženýring: | Isovlas |
Rok dokončení (finalizace): | 2021 |
Užitná plocha: | 225 m2 |
Klient: | soukromá osoba |
Sdílet / hodnotit tento článek