Elegantní viadukt se klene přes údolí řeky Tarn, spojuje úseky dálnice mezi Clermont-Ferrandem a Béziers a podstatně zkracuje spojení mezi severem Francie a Středomořím a Španělskem. Díky mostu odpadly zácpy, které se v létě pravidelně u Millau tvořily.
Technický zázrak dlouhý 2460 metrů je dílem britského architekta Normana Fostera a postaven byl za rekordně krátkou dobu tří let. Jeho stavbě ale předcházelo 15 let studií. Most postavila a financovala francouzská firma Eiffage, která má na jeho využívání koncesi do roku 2080. Výstavba přišla na 394 milionů eur (více než 11 miliard korun).
Základní údaje o Millauském viaduktu, silničním visutém mostu u jihofrancouzského Millau a nejvyšším mostu podle výšky mostní konstrukce (343 metrů):
- Pilíř P2 je s výškou 343 metrů stále nejvyšším mostním pylonem na světě, mimochodem je o 19 metrů vyšší než Eiffelova věž. Podle výšky mostní konstrukce je druhým nejvyšším mostem světa s výškou 321 metrů nově postavený Most na Ruský ostrov, který stojí do roku 2012 ve Vladivostoku a spojuje město s přilehlým ostrovem.
- Millauský viadukt je v současnosti také 14. nejvyšším mostem světa z hlediska výšky mostovky nad terénem (270 metrů nad řekou Tarn), v Evropě ale i z toho pohledu stále drží prvenství. Nejvyšším mostem světa podle tohoto kritéria je s výškou 496 metrů čínský most S'-tu-che, který byl přes řeku S'-tu postaven ve střední Číně v provincii Chu-pej v roce 2009.
- Elegantní stavba spojuje úseky dálnice mezi Clermont-Ferrandem a Béziers a podstatně zkrátila spojení mezi severem Francie a Středomořím a Španělskem. Díky ní odpadly zácpy, které se v létě pravidelně u Millau tvořily a byly postrachem všech řidičů. Cesta přes most je rychlejší a asi o 100 kilometrů kratší než dřívější cesta údolím.
- Most je dílem známého britského architekta Normana Fostera a francouzského mostního inženýra Michela Virlogeuxe. Jejich studie vyhrála soutěž v roce 1996.
- Most postavila za rekordně krátkou dobu tří let a plně financovala francouzská firma Eiffage, která má na jeho využívání koncesi do roku 2080. Tato firma, která dala na most stodvacetiletou garanci, je nástupcem společnosti, která v roce 1889 postavila Eiffelovu věž. Jeho výstavba přišla na 394 milionů eur, tedy více než 11 miliard korun.
- Základní kámen byl položen v prosinci 2001 a již v listopadu 2003 byly hotové všechny pilíře. Při tříleté stavbě nepřišel o život ani nebyl vážně zraněn žádný dělník. Most slavnostně otevřel 14. prosince 2004 tehdejší francouzský prezident Jacques Chirac, o dva dny později zde začal normální provoz.
- Most je dlouhý 2460 metrů a váží 290.000 tun. Nese jej sedm štíhlých betonových pilířů (nejnižší má 77 metrů, nejvyšší 343 metrů), na něž navazují pylony držící ocelová lana, na kterých je 32 metrů široká vozovka zavěšena.
- Za přejezd viaduktu se platí mýtné: šest eur (v létě 7,5 eura) za osobní automobil a 21 eur za nákladní vůz.
- Rychlost na mostě byla snížena ze 130 km/h na 110 km/h, protože řada aut zde zpomalí a most si za jízdy fotí.
- Most získal několik ocenění.
Sdílet / hodnotit tento článek