REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Po vánoční party se relaxační zóna hodí v každé firmě

CRBE, světový lídr a poradce v sektoru komerčních realitních služeb, vydala doporučení, jak správně navrhnout relaxační zónu v kancelářských prostorech a zároveň identifikovala základní pravidla při budování relaxačních zón pro zaměstnance.
Po vánoční party se relaxační zóna hodí v každé firmě

CBRE připravilo doporučení, jak by takový prostor měl vypadat

  • Zamyslete se nad vlastní společností – jste kreativní firma či společnost s flexibilním konceptem kanceláří?
  • Vyberte vhodný prostor – tam, kde je zaměstnancům příjemně, relaxační zóny vedle šéfovi kanceláře nejsou zrovna vhodné místo.
  • Přemýšlejte nad vybavením relaxační zóny a výběrem nábytku - představte si například právničku v kostýmu, která se se šálkem v ruce pokouší vstát ze sedacího pytle.
  • Zvažte frekvenci a skutečný účel - někdy stačí jen změnit prostředí, atmosféru či způsob sezení a práce je náhle méně strnulá a stereotypní.

Výkonnost zaměstnanců je ovlivňována řadou faktorů, mezi které bezesporu patří i pracovní prostředí. Kreativita a nové trendy již také v České republice pronikají do sektoru kancelářských objektů. Majitelé a manažeři firem se, bez ohledu na velikost jejich organizace, stále více zajímají, jak se jejich zaměstnanci vnímají pracovní prostředí a jak se zde cítí a vědí, že se jim jejich investice do inspirativního pracovního prostředí bohatě vyplatí.

Kancelář však není pouze místem určeným pro práci. Chceme-li, aby člověk dosáhl maximálních pracovních výkonů, musí si občas odpočinout a oddechnout.  Převážně pro osoby, jež pracují soustředěně, často v sedě u počítače a jejich náplní je být kreativní a plní nápadů, je možnost vstát během pracovní doby, projít se, neformálně si popovídat s kolegy nebo naopak v klidu utřídit své myšlenky, zcela nezbytná. Z toho důvodu vznikají v rámci kancelářských prostor tzv. relaxační zóny, které jsou ve firmách stále více žádané. Odpočinek však není vnímán pouze jako možnost „dát si šlofíka“ po obědě. Relaxační zóny slouží spíše k aktivní nebo pasivní činnosti, kterou se pracovník odreaguje od intenzivní a soustředěné práce, nežli ke spánku. Některé firmy mají síť tematických relaxačních zón na několika metrech čtverečních, svůj účel efektivně plní i pouze jedna správně navržena a vybavena místnost nebo prostor. „Z hlediska návrhu a funkčnosti je poněkud problematické definovat jednotné a univerzální předpoklady relaxační zóny.  Pokud mají být tyto prostory plnohodnotně a správně využívány musí se jejich podoba, umístění, vybavení či specifický účel přizpůsobit společnosti, zaměstnancům i budově,” říká Filip Muška, Workplace Consultant společnosti CBRE.

Plánujete-li vytvoření relaxační zóny pro své zaměstnance, držte se základních pravidel a postupů, jež sestavila společnosti CBRE.

Primárním krokem je zamyšlení nad vlastní společností. Ozývá se z řad zaměstnanců poptávka po prostoru na odpočinek? Jsou připraveni zóny aktivně využívat? Podporuje současné vedení možnost odpočinku během pracovní doby? Jak silně je prostor pro odpočinek vyžadován povahou podnikatelské činnosti společnosti? Obecně platí, že převážně kreativně zaměřené firmy a jednotlivci, kteří ke svému výkonu potřebují schopnost silné koncentrace, požadují možnost relaxace více a častěji. Zároveň jsou tomuto konceptu více nakloněné organizace a firmy, které využívají flexibilní model práce a jejich zaměstnanci mají možnost pracovat odkudkoliv, neboť je produktivita hodnocena na základ výsledků a splněných úkolů a ne dle času, stráveného v práci. Tyto organizace i jejich zaměstnanci dokáží relaxační zóny využívat lépe, přirozeněji a tudíž efektivněji.

Zdroj: Giulio Asso

V druhém kroku je potřeba vybrat vhodný prostor, určený k relaxaci. Pokud se chcete uvolnit, platí zde, více než kde jinde, že prostředí hraje klíčovou roli. Dispozičně ideální je světlé místo, technologicky zabezpečené, tzn. s fungujícím topením nebo klimatizací, v části kanceláře, kde není příliš rušno ani naopak úplný klid z důvodu velké vzdálenosti od pracovního prostoru zaměstnanců. Relaxační zónu není možné umístit například do neútulného prostoru po zrušeném skladu bez oken, který se nám právě uvolnil. V takovém prostoru nikdo odpočívat nechce. Je to nepříjemné místo i pro uvaření kávy, natož si zde sednout a v klidu si ji vychutnat. Dále je potřeba zvážit kancelářské prostory na dohled manažerským kancelářím a řadu jiných aspektů, aby se z relaxační zóny nestal pouze sklad nepoužívaného nábytku.

Tímto se dostáváme k třetímu kroku, kterým je vybavení relaxační zóny a výběr nábytku. Při představě relaxační zóny si spousta lidí vybaví moderní až bláznivé pojetí se spoustou barevných a nesourodých kusů nábytku nebo místnost, kde se jen leží, hraje kulečník, fotbálek nebo dokonce sjíždí skluzavka. Toto pojetí je ale většinou pouze marketingovou záležitostí, vzbuzující pocit uvolněné atmosféry a „práce hrou“ navenek společnosti, nežli skutečně fungující relaxační zónou. Správně by měla být odpočinková zóna vyvedena v decentních barvách za použití příjemných materiálů, jako jsou dřevěné podlahy, obklady stěn atd. Křiklavé barvy klid do duše nepřinesou. Pestrost a různorodost ve výběru nábytku je vítaná, ale nikoli v barevnosti, ale spíš ve stylu či účelu. Čím více typů sezení máte, tím více lidí si může vybrat sezení dle jejich představ a cítit se tak pohodlně a komfortně a začít relaxovat. I zde ale platí, že výběr jde ruku v ruce s image společnosti a s její hlavní pracovní náplní. Představte si například právničku v kostýmu, která se se šálkem v ruce pokouší vstát ze sedacího pytle.

V neposlední řadě promyslete frekvenci a skutečný účel používání prostoru pro relaxaci. Není-li na takovou zónu v kancelářích prostor, je možné zvážit využití interní zasedačky. Aby mohla zasedací místnost posloužit také jako relaxační zóna, je potřeba provést drobné modifikace. Ideálním řešením je flexibilní a modulární nábytek, který se snadno přemisťuje, dále chytré popisovatelné nátěry či dotykové obrazovky. Školení i interní jednání mohou být hravější a interaktivnější, zkrátka zábavnější a tím pádem i produktivnější. A jestliže zrovna neprobíhá jednání, mohou zde kolegové poklábosit, v uvolněné atmosféře probrat pracovní záležitosti nebo večer po pracovní době promítnout fotky z teambuildingu. Pokud jste společnost plná wokroholiků či jen nemají zaměstnanci čas na „nicnedělání“ v relaxační zóně, vzpomeňte, že i během práce jde odpočívat. Mnohdy stačí jen změnit prostředí, atmosféru či
způsob sezení a práce je náhle méně strnulá a stereotypní. Dojde k uvolnění, novému zápalu nebo dokonce přílivu nových svěžích myšlenek, které vám pomohou daný úkol lépe a rychleji vyřešit.

“V každém případě by každá společnost měla návrh svého prostoru svěřit odborníkovi. Relaxační zóna by měla zapadnout do konceptu celých kanceláří, aby nepůsobila nepatřičně nebo zbytečně provokativně. Nepodceňujte roli architektonického návrhu a váhu detailů a vyslechněte volání svých zaměstnanců, dodává Filip Muška, Workplace Consultant společnosti CBRE. Významnou roli hrají také detaily. Zavěšená svítidla, obrazy, či
akustické panely na stěnách, vhodně umístěné kuchyňky, kvalitní kávovary či typ koberce dotvářejí „domácí“, útulné a uvolněné atmosféry.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Interiér

Foto: Marek Jehlička, Martin Čeněk

Složitý pozemek se skálou dal vzniknout souboru staveb pro bydlení

Obytný soubor v pražské Liboci tvoří tři objekty: rodinná vila investora, bytový dům o čtyřech jednotkách a menší rodinný dům. Cílem bylo minimalistickou formou doplnit vesnickou strukturu a reagovat na specifický pozemek se skálou. Výsledek rozhodně není nezajímavý.

Krásná vila na vulkanickém ostrově v Atlantském oceánu

Krásná vila na vulkanickém ostrově v Atlantském oceánu

Díky přísnému dodržování regulativů působí celý ostrov velmi harmonicky, pouze bílá architektura v lávově černé krajině a zeleni v podobě palem. Barevnost se stala ústředním motivem celého interiéru vily. Rekonstrukci vily z roku 2000 majitelé pojali i jako částečnou úpravu dispozice.

REKLAMA