Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Kolik vás bude stát stavba domu?

Po vlastním domě touží jistě mnohem víc lidí, než kolik ho skutečně dokáže postavit. Mnozí zaplaší myšlenky na novostavbu hned v zárodku, protože si myslí, že tento sen je nesplnitelný. Je to skutečně tak?
© Brozova - Fotolia.com

Můžeme si své představy o novém domu spočítat na kalkulačkách. Stačí pár údajů o velikosti domu, zastavěná plocha, typ domu, počet podlaží atd. Samotná stavba domu probíhá v několika fázích. Žádnou z nich nelze přeskočit nebo ošidit. Financování probíhá rozdílně podle toho, zda už je k dispozici vhodný pozemek a kdo bude stavbu provádět.

Rozhodování před zahájením stavby

Než padne definitivní rozhodnutí, je třeba zvážit finanční a časové možnosti rodiny, zvolit pozemek, typ domu a energetickou náročnost. Velké rozdíly jsou v tom, kdo bude dům stavět. Typový dům postavený developerem je zdánlivě bez starostí, výhodou je nižší cena, budoucí majitel ale nemůže do projektu a vzhledu moc zasahovat. Za vyšší cenu se může stavebník zbavit starostí, když si nechá postavit dům na klíč. Stavba svépomocí bývá nejlevnější, ale zároveň nejnáročnější na čas a nervy.

Financování stavby

Po výběru domu a způsobu stavby se zájemce obvykle dozví cenu. S touto cenou však nemůže počítat jako s celkovou částkou, skutečné náklady bývají o dost vyšší. Pak je třeba zvážit, kolik peněz si může rodina dovolit měsíčně odložit, ať už na spoření nebo na splácení úvěru. Většinou už nějaké úspory jsou díky stavebnímu spoření nebo investicím do podílových fondů, na zbytek si půjčí formou hypotéky nebo jiného úvěru. Zároveň musí majitel počítat s běžnými měsíčními náklady na bydlení, jako je vytápění a spotřeba energií. To se také dá podle zvolených technologií vypočítat. Nemělo by se ani zapomenout na pojištění nové nemovitosti a vlastníků pro případ nečekané události.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

Foto: Petr Polák

Terminál 3 pražského Letiště Václava Havla prošel rozsáhlými úpravami

Letištní Terminál 3 prošel rozsáhlými úpravami, které zachovaly jeho postmoderní charakter, zároveň však posílily jeho reprezentativní vzhled a funkcionalitu. Nové architektonické prvky z vnějšku vytvářejí výraznou vizuální identitu, zatímco vnitřní úpravy zlepšují komfort cestujících.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, kletr

MMR couvá od povinné grafiky územních plánů. Odborníci žádají reformu obsahu

Novela vyhlášky č. 157/2024 Sb. ruší povinný grafický standard územních plánů a obcím i krajům má ušetřit miliony korun. Zůstává pouze závazný datový standard, který zajistí digitální transformaci plánování. Podle České komory architektů ale hlavní problém stavebního zákona – obsahová kvalita a srozumitelnost…

REKLAMA