Jak stavebně upravit chodníky, vjezdy do veřejných budov či památek, popřípadě nalézt již vhodné trasy a místa pro výlety ve svém městě a okolí se snaží Život bez bariér, z. ú. spolu s Městem Nová Paka a připravují bezbariérové trasy, určené pro osoby upoutané na elektrický či mechanický vozík. Trasu ocení i maminky s kočárky nebo starší lidé. Samozřejmě tyto trasy budou určeny všem, kteří rádi poznávají svět kolem sebe.
Kooridnátorka projektu Jitka Fučíková, sdružení Život bez bariér, komentuje: „Bezbariérové trasy nás inspirovaly, když jsme s manželem, který je upoután na invalidní vozík, jezdili po Čechách na výlety a hledali, kam všude může jet na procházku i vozíčkář. Mrzelo mě, že já mohla vidět skoro vše a manžel čekal, protože všude byl buď schod, nebo nerovnost komunikace, nebo nepřiměřený sklon. Byly jsme nadšeni například v Českém Švýcarsku, kde nám byly nabídnuty v infocentru tištěné bezbariérové trasy. Měli jsme pocit, že takto by to mělo vypadat všude.“
Jak vytvořit průvodce na bezbariérové procházce
Metodika, jak trasy dělat není nikde jednotná, záleží na zkušenostech, odhodlání a nadšení. Nelze je dělat od stolu, musíte vyrazit do terénu.
Jak postupovali v Nové Pace? Vybrali z fotek knížek a publikací o městě Nová Paka zajímavé pamětihodnosti, všechna místa nejprve prošli, nafotili, vyhledali informace. Při vymýšlení bylo důležité i to, aby turista měl na dosah vlak, ubytování, WC, občerstvení atd. Dobré tipy mohou dát i na úřadě nebo v informačním centru.
V Nové Pace se lidé ze sdružení Život bez bariér věnují mapování a odstraňování bariér dlouho, prostředí znají i přesto každou nerovnost chodníku či sklon zkoušeli projet s několika vozíčkáři. Někdy bylo nutné hledat náhradní cestu, byť třeba o několik desítek metrů vedle.
Po vyladění konceptu je potřeba celou věc graficky zpracovat. Tato fáze v Nové Pace měla opět i sociální rozměr, jak komentuje Jitka Fučíková: „Našla jsem na dálkovou spolupráci vozíčkáře, který dělá reklamy, takže sám z poslaných podkladů začal tvořit grafický výstup.“
Grafický výstup je pak potřeba kontrolovat, připomínkovat a opravovat. Když je vše hotové, může se trasa umístit na web, vytisknout do informačního centra atd. Na takový projekt lze žádat i o grant, jistě se najde spousty měst a obcí, které jej podpoří.
Zdroj: Fotolia.com - raduga21
Podobné projekty jsou často dílem dobrovolníků, ale významně pomáhají začlenění handicapovaných do společnosti a umožňují jim žít důstojný život. Někdy stačí malá stavební úprava, aby se stalo prostředí přívětivější. Je důležité, aby projektanti, architekti i městské samosprávy věnovali těmto věcem pozornost.
Odstraňování bariér nemusí být nákladné. Je ale potřeba nové či renovované věci dělat již s ohledem na vyhlášku 398/2009 Sb.
Bezbariérové trasy můžete stáhnout přímo na stránkách ZBB.
Sdílet / hodnotit tento článek