To, co rozhoduje o tom, zda své peníze prakticky vyhodíte oknem, nebo zda vám přinesou to, co jste očekávali, je vaše ochota. Nebo ochota volených představitelů družstva či společenství. Ochota udělat si dost času na počáteční rešerši firem, které by připadaly v úvahu pro zakázku, kterou jim chcete zadat.
Při tomto počátečním průzkumu se nesmíte spokojit jen s povrchní prohlídkou internetu. Chce se to prokousat stránkami potenciálních dodavatelů a podívat se například na to, jaké uvádějí kontakty, zda na webu prezentují své obchodní podmínky, jak řeší reklamace, jaké nabízejí garance i jaké mají reference. A referencím se vyplatí zavolat a vyptat se, jak byli ve skutečnosti s prací té které firmy spokojeni. Chovali se její pracovníci v domě „jako dobytek“, nebo naopak měli péči o to, aby obyvatele – své momentální chlebodárce – nepořádek a hluk obtěžovaly co nejméně? Vůbec není od věci podívat se také do insolvenčního rejstříku, nebo na výroční zprávy, jež mají firmy povinnost zveřejňovat. Není někde na webu nějaká skupina nespokojených zákazníků, která třeba po firmě vymáhá peníze za špatně odvedené práce? Podle pražského advokáta Pavla Rameše by takhle mělo vypadat nulté kolo výběrového řízení pro majitele nemovitostí, nebo členy správních orgánů družstev či společenství.
Samozřejmě i u parního čištění záleží na tom, jak pečlivé pracovníky firma má.
„Tímhle způsobem můžete předem vyřadit problematické firmy i ty, se kterými byste si prostě nesedli. Čas, který tomu věnujete, vám ušetří čas a peníze, o něž byste přišli při případném dohadování či soudech s firmou, která svou práci odvedla špatně,“ upozorňuje advokát.
První kolo výběru
„Vždycky vybírejte z víc nabídek. Ale nikdy nevybírejte jen podle ceny, nebo písemné nabídky! Požadujte, aby vám firmy ukázaly, co a jak dělají. Chcete vyčistit fasádu? Dejte každému účastníkovi pár čtverečních metrů, ať udělají vzorek práce,“ radí advokát Rameš.
„Pokud to nějaké firmě připadá divné, tak rovnou víte, co si o ní máte myslet,“ poznamenává Jan Hrdlička, jednatel z Facility Special Servises (FSS), která nabízí služby speciálního čištění a speciální údržby.
„Osobní setkání s ukázkou práce při výběrových vždycky preferujeme. Máme lepší představu o tom, kde bychom pracovali a kdo by byl náš zákazník. Popravdě řečeno, bez osobního setkání se mi ani nechce se výběrových řízení zúčastňovat,“ vysvětluje Hrdlička. Podle jeho zkušeností si tak můžou zákazníci nejen lépe vybrat, od koho chtějí práci udělat, ale obě strany se lépe mohou shodnout na zvolené technologii a tím i ceně. „Takový přístup šetří čas i peníze oběma stranám,“ dodává jednatel FSS.
„Čím víc se zástupců firem osobně ptáte, tím lépe si uděláte představu o tom, jak vůbec své práci rozumějí a jak moc jsou ochotni respektovat vaše požadavky a obavy a nakolik vám vnucují svůj způsob práce,“ nabízí vodítko Richard Synáček, majitel domu z Dolních Břežan, který se na základě osobních jednání rozhodl pro ochranu fasády prostřednictvím fotokatalytického přípravku FN Nano od Hrdličkovy FSS. Čím konkrétnější vaše otázky budou, tím lépe přijdete na to, kdo se to vlastně uchází o vaši zakázku. Tedy na to, jestli v konečném součtu neudělá víc škody než užitku.
Tendry družstev a společenství vlastníků
„Kdo přijme funkci člena voleného orgánu, zavazuje se, že jí bude vykonávat s nezbytnou loajalitou, i s potřebnými znalostmi a pečlivostí – to je definice péče řádného hospodáře. V případě výběrových řízení je tedy nutné, aby byl přesvědčen o tom, že našel to nejlepší řešení a pečlivost výběru a svůj názor měl dostatečně odborně odůvodněn. V případě sporu má totiž člen statutárního orgánu povinnost unést důkazní břemeno, tedy přesvědčit o tom, že s péčí řádného hospodáře jednal,“ připomíná advokát Petr Novotný, který pravidelně poskytuje rady členům bytových družstev a SVJ sdružených v SMBD.
„Péče řádného hospodáře nutně neznamená zvolit si cenově nejvýhodnější nabídku a není nutné odmítat firmy, jejichž nabídky jsou dražší,“ doplňuje Petr Novotný.
Sdílet / hodnotit tento článek