Jan Kaplický byl svou filosofií a založením především architekt, jeho nezaměnitelný rukopis je však patrný i v mnoha dalších uměleckých disciplínách. Osobitý design vychází z přírodních tvarů, inspirací jsou mu, jak sám říkával, motýlí křídla, rybí šupiny nebo temné pavoučí sítě. Dokázal mistrně pracovat s high-tech materiály, uměl v prostoru sladit staré, pomalé a nostalgické s moderním, rychlým a digitálním. Jeho interiéry jsou promyšlené takřka do posledního detailu a nadmíru inspirativní. Kaplického architektura by byla bez osobitého interiérového designu a uměleckých artefaktů neúplná, vše se vzájemně prolíná a pulzuje rytmem současného světa. Snad proto, že odmítal kompromisy, zůstala celá řada jeho staveb pouze na papíře.
Vize moderního bydlení
Všestranost a cit pro urbanismus, architekturu a organický design lze demonstrovat i na českých projektech, přestože se řada z nich neralizovala (například známý spor o knihovnu na Letné či o koncetní sál Rejnok v Českých Budějovicích, který má podle posledních informací více šancí). Kaplický byl více ceněn za hranicemi, než ve své rodné vlasti. Vize moderního bydlení uplatnil v tuzemsku společně s dalšími renomovanými architekty zejména v projektu s názvem Resort Konopiště, který sestává z luxusních loftů, střešních apartmánů s terasou, z rodinných domů a individuálně navržených vil obklopených rozlehlými, upravenými zahradami. Najdeme tady kromě jiného i park, náměstí, botanickou zahradu, celou řadu vodních ploch, jesle či zajímavě řešený společenský klub. Součástí nádherných zahrad jsou sochy a specifické zahradní stavby. Obyvatelé dostali možnost individuálního výběru vybavení interiérů a přilehlých zahrad od profesionálních architektů, designérů a výtvarníků. Na projektu se podílelo jedenáct architektů, po kterých jsou objekty pojmenovány. Resort má ve své kolekci vedle společenského klubu Volavka od Jana Kaplického dva apartmánové domy Kunc a Maura, 15 rodinných domů Maura a 21 majestátních vil, mezi nimiž je například Vila Stempel, Vila Sládeček, Vila Eichler, Vila Kavánová, Vila Palaščák, Vila Fránek, Vila Lampa, Vila Bachleda a samozřejmě také Vila Kaplický.
Autoři projektu tak navázali na ušlechtilou tradici první republiky, kdy bylo zvykem, že díla autorů nosila jejich jména, popřípadě jména majitelů domů. Architekt byl považován za důležitou součást vytváření historie země a genia loci. Moderní vily na Konopišti přesně vyjadřují filosofii tvorby Jana Kaplického, v tomto případě navíc s přidanou hodnotou, která spojuje moderní způsob bydlení a východní filozofii ve vytváření minimalistických intimních vnitřních prosort, včetně úzkého spojení s přírodou, která je jakoby přenesena dovnitř objektu. Architekt poeticky navazuje na venkovní podloubí relaxačním bazénem zakončeným zahradní otevřenou kuchyní s nábytkem a prosotrným patiem pro rozmanitá setkávání.
Cit pro umění a harmonii
Na svých přednáškách Jan Kaplický často hovořil o návratu ke společenském životu éry první republiky a o možnostech přirozeného spojení s moderní organickou architekturou a designem a ptal se svých studntů, proč by měly být domy fádně hranaté, když mají lidé a zvířata tak ušlechtilé tvary a duši. Svá slova vždy dokumentoval snímky oblíbených staveb a jmenoval deset hlavních témat: svoboda, kreativita, lidé, krása, elegance, plasticita, sensualita, barva, inovace a inspirace. Proslavil se zejména stavbami mediálního centra na londýnském kriketovém stadionu a nákupním střediskem sítě Selfridges v Birminghamu. Spolupracoval s předními světovými architekty, například s Richardem Rogersem či Normanem Fosterem, pracoval na projektech pro NASA. Za svou práci obdržel mnohá ocenění. Mezi nejprestižnější patří britská cena za architekturu Stirling Prize, udělená za stavbu již zmíněného mediálního centra na kriketovém stadionu Lord’s Cricket Ground v Londýně. Česká ocenění odmítl po bouřlivé diskusi okolo návrhu ze soutěže na stavbu Národní knihovny na pražské Letné.
Jan Kaplický
- *narodil se v Praze do umělecké rodiny
- vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze
- od roku 1968 žil ve Velké Británii
- 1969–1971 pracuje v ateliéru Denys Lasdun and Partners, poté v ateliéru Renza Piana a Richarda Rogerse, kde se podílí na projektu pařížského Centre Georges Pompidou (realizováno 1971–1977)
- 1979 zakládá společně s Davidem Nixonem vlastní architektonické studio Future Systems
- Zemřel 14. ledna 2009 v Praze
- Mezi poslední architektonické návrhy patří:
- koncertní a kongresové centrum Antonína Dvořáka v Českých Budějovicích (Rejnok)
- Národní knihovna na Letné v Praze
Naples Subway Universita
*Project Zed London - Green Bird
- Muzeum Maserati v Modeně
Sdílet / hodnotit tento článek