Podívejme se podrobněji na využití povrchů vozovek či chodníků jako fotovoltaických ploch. Jako nápad to zní dobře, však také týmy z Holandska testují chodníky z odpadních plastových výlisků, francouzští tvůrci již několik let testují solární Wattaways, americké Solar Roadways čerpají milionové granty na vývoj a svůj experiment provedli i Maďaři. Představíme si některé projekty a připojíme i kritický pohled experta.
Fotovoltaické silnice ve Francii
Francouzská Firma Colas vytvořila roku 2016 robustní solární panely, které jsou schopné odolat hmotnosti nákladního vozu s návěsem.
Aby panely Wattway odolaly vysokému tlaku na silnici, jsou chráněny vrstvami z několika typů plastů, které vytvářejí průzračné a odolné pouzdro. Solární panel pod tím je podobný běžnému modelu, jako jsou panely na střechách. Elektrické vedení je vložené do silnice a zařízení je pokryto protiskluzovým povrchem vyrobeným z drceného skla. V současnosti náklady na výstavbu umožňují pouze demonstrační projekt. Metr čtvereční solární silnice v současnosti stojí 2000 až 2500 eur (54 100 až 67 600 Kč).
Od prezentace projektu Wattway médiím v říjnu 2015, bylo ve Francii a po celém světě realizováno více než 40 zkušebních úseků. Nyní byla vyhodnocena jejich úspěšnost – byly označeny jako selhání. Projekt odepsal i prezident asociace négaWatt, sdružení specializovaného na síť fotovoltaických elektráren. „Technické i ekonomické prvky nebyly dostatečně pochopené. Bylo by úplně absurdní inovovat tímto způsobem, místo řešení, jež už existují a jsou mnohem výnosnější – jako jsou třeba fotovoltaické panely na střechách,“ sdělil.
Solární cesta v USA
Typickým příkladem nepovedeného solárního projektu se stala solární cesta v americkém Idahu u města Sandpoint, kterou vybudovala společnost Solar Roadways. Budovala se šest a půl roku, stála kolem čtyř milionů dolarů – a od začátku ji provázely problémy.
Během prvního týdne testovacího provozu se rozbilo pětadvacet ze třiceti solárních panelů, i po opravách se ale ukázalo, že projekt trpí množstvím chyb. Projekt je totiž schopný přes enormní náklady vyrobit jen 0,62 kilowatthodiny elektřiny za den, což stačí tak na provoz jedné mikrovlnné trouby.
Fotovoltaické chodníky v Maďarsku
Trojici maďarských vynálezců ze společnosti Platio se podařilo uvést do provozu solární chodník z recyklovaných plastů. Promenáda podél Dunaje má prozatím 150 metrů čtverečních a teď vyrábí 160 wattů z každého metru čtverečního. Jednotlivé bloky, chcete-li dlaždice, do sebe zapadají podobně, jako kostky dětské stavebnice, takže k jejich konstrukci není zapotřebí ani nepříliš zručný dlaždič. Monokrystalické křemíkové články jsou uvnitř tvrzeného skla, ve vrstvených plastových deskách. K dostání jsou zatím tři barevná provedení solárního chodníku.
Komentář Jiřího Zilvara, redaktora pro energetiku a obnovitelnou energii na TZB-info
Chodníky a silnice zabírají spoustu místa, a zároveň jsou často vystavené slunci. Fotovoltaický chodník tak může vyrábět elektřinu a zároveň nebude zabírat žádné další místo. Proč už tedy dávno nechodíme a nejezdíme po fotovoltaických panelech? Otázku chůze nebo jízdy po hladkém skle za deště ponechám fantazii čtenáře.
Pomineme-li, že fotovoltaika je pořád dražší než asfalt, vidím v tomto umístění dvě hlavní výzvy:
Stínění
Vyrábíte-li elektřinu ze slunečního záření, chcete, aby na solární panely co nejvíc svítilo slunce. Každý stín vás připravuje o elektřinu. Na chodníku i silnici je přitom příležitostí ke stínění mnoho. Vedle samotných uživatelů – chodců, aut, psů, kočárků a dalších jsou to i nečistoty jako spadané listí, tráva, bláto, prach nebo sníh. Navíc silnice i chodníky jsou z povahy položené nízko a panely tak budou stínit nejen objekty na chodníku, ale i kolem něj – stromy, domy, zaparkovaná auta, sloupy veřejného osvětlení, lavičky, keře, ploty a další.
Odolnost
I když solární panely toho vydrží hodně, určitě jim více vyhovuje průhybů a otřesů prostá instalace. Kamínky na podrážkách nebo ve vzorcích pneumatik a z nich vzniklé oděrky dále přispějí k zachytávání nečistot a snižování účinnosti. Uložení elektroniky na zemi, kde se drží vlhko a nečistoty, také není ideální. Všimli jste si někdy prasklin nebo nerovností na nedávno postaveném chodníku? Stejným vlivům, které je způsobily, budou vystaveny i solární panely.
Otázkou je efektivita
Uvedené výzvy jsou technicky řešitelné a pro demonstraci možností a univerzálnosti fotovoltaiky jsou solární chodníky dobré. Pokud je ale cílem výroba elektřiny, je mnohem jednodušší, účinnější a levnější umístit fotovoltaiku na vhodnější místo.
Naprostá většina uvedených výzev je například řešitelná umístěním panelů na konstrukci nad silnici nebo chodník, podobně jako je ukázáno na videu. Taková fotovoltaika nezabere o moc víc místa, může být z obyčejných panelů (tzn. levnější), vyrobí více elektřiny, vydrží déle, a navíc vznikne promenáda zastíněná před deštěm a sluncem. Možná by to chodci, cyklisté i řidiči ocenili více.
Sdílet / hodnotit tento článek