Na první pohled vás tato krajina okouzlí svou divokostí. Snad díky tomu, že místo bylo vojenskou oblastí, unikla příroda viditelné kultivaci člověkem. Keře a stromy do sebe prorůstají a zápasí o místo a světlo. Hledali jsme řešení, které by tuto jedinečnou atmosféru nepoškodilo. Do krajiny jsme postavili velké zrcadlo, které svými odrazy násobí přírodu. Výsledná kompozice připomíná více než architekturu instalaci uměleckého díla. Není to náhoda. Návrh je inspirovaný sochami, které vytvořil Anish Kapoor či Richard Serra.
Zrcadlová stěna vypadá jako brána do jiné dimenze, ale to bylo s ohledem na funkci objektu jedním ze záměrů. Zrcadlo má na výšku přes 6 metrů a na délku přes 11 metrů. Jeho plocha je složená z drobných hexagonálních dílů. Za ním je pak schován provoz krematoria.
Příchozí, který se dívá do zrcadla, se ve skutečnosti nevidí v přítomnosti, ale hledí na svůj odraz v minulosti. Dívá se zpět, vzpomíná… Může za to konečná rychlost světla. Tuto skutečnost nelze lidskými smysly vnímat, ale dává místu symbolický význam. Zrcadlo je samo o sobě v krajině mystické. Odráží a vtahuje do sebe vše kolem sebe. Každé zrcátko je lehce jinak natočené. Obraz se jakoby chvěje. Máte pocit, že přicházíte k tekuté stěně. Je to surrealistický zážitek. Nedá se popsat. Musí se zažít.
Provoz krematoria je umístěn v podzemí. Všechny původní konstrukce byly využity a bourací práce se omezovaly pouze na proražení nových otvorů. Do očištěných stávajících prostorů byly vyzděny stěny, které rozčlenily dispozici na potřebné místnosti.
Bočním vstupem v betonové stěně se vchází do přijímací haly s dřevěnou lavicí. Prosklenými dveřmi je vidět do kanceláře. Z haly se vstupuje do předsálí k výstavu. Výstav je jednoduchá čtvercová místnost s dřevěnými dveřmi. Technický provoz má samostatný vstup a je skryt v útrobách domu.
Použité materiály jsou levné a nenáročné. Na vnitřní a vnější vyzdívky jsou použity omítané betonové tvárnice. Světlík je uzavřen polykarbonátovým světlíkem. Šestiúhelníková zrcátka jsou vyrobena z pokoveného polykarbonátu a ručně nalepena na vyzděnou stěnu. Jediným náročným detailem jsou skryté dveře v zrcadlové stěně. Diskutovaným tématem v průběhu projektu byla i nebezpečnost odrazivých ploch pro zvířata, především pro ptáky. "Tento problém byl konzultován s ornitology. S takovouto rozstříštěnou plochou nemají ptáci problém," sdělil pro ESTAV.cz architekt Petr Hájek.
Lavice jsou vyrobeny z dřevěných fošen. Nábytek, dveře a drobný mobiliář z překližky. Stěny jsou vybíleny vápenným nátěrem.
Údaje o stavbě
Studio: | Petr Hájek ARCHITEKTI, s.r.o., www.hajekarchitekti.cz/ |
Autoři: | Petr Hájek, Martin Stoss, Cornelia Klien |
Projekt: | 2014-2018 |
Realizace: | 2018-2021 |
Dodavatel stavby: | 1PS s.r.o. |
Investor: | Věčná loviště s.r.o., www.vecnaloviste.cz/ |
Náklady: | neuvedeny |
Místo: | Drnov 61, Žižice 274 01, Česká republika |
Zkušební provoz: | 2020 |
Uvedení do provozu: | 2021 |
Zastavěná plocha: | 250m2 |
Obestavěný prostor: | 1250m3 |
Fotografie: | Radek Úlehla/ coatmen |
Sdílet / hodnotit tento článek