Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Nahradí ocelové pruty v železobetonu tenká vlákna?

Drobná ocelová vlákna mohou zpevňovat beton stejným způsobem jako ocelové nosné prvky, a navíc přitom snižují pravděpodobnost mechanického opotřebení a rizika pozvolného praskání. S tímto závěrem přichází tým baskického inženýra Aimar Orbe-Matea z univerzity v Bilbao (UPV/EHU), který využíval ocelová vlákna velikosti kancelářské svorky pro zlepšení a zesílení stavebního betonu.
Nahradí ocelové pruty v železobetonu tenká vlákna?

Železobeton není ve světě ničím novým, ale to, že stejně dobře funguje namísto ocelových prutů i ve své podstatě jemné ocelové nitky je přinejmenším zajímavé. Orbe-Mateův tým pracoval s ocelovými vlákny o síle 1 mm a délce 50 mm, aby dosáhl snížení rizik vzniku prasklin při mechanickém náporu oproti konvenčnímu betonu. Objev přenesený z laboratoře do praxe může významným způsobem například zlepšit mechanickou odolnost betonových nádrží, zemědělských sil a zásobníků.

Od nápadu do praxe ale ještě povede dlouhá cesta: primárním problémem je totiž správná prostorová orientace vláken, tak aby bylo dosaženo maximální pevnosti výsledného materiálu. Té je sice možné dosáhnout už ve fázi zhutňování materiálu, a to vhodnou magnetizací vzorků. Jenže právě tento krok komplikuje bez patřičného technického zázemí na straně výrobce další praktické uplatnění.

Přitom je ve výsledku beton s ocelovými vlákny levnější, ekologičtější a kvalitnější. „Je obtížné přesvědčit dodavatele stavebního materiálu, že tahle volba je lepší,“ říká Orbe. „Už proto, že na rozdíl od železných tyčí či ocelových prutů po zaschnutí nejdou částečky ocelových vláken vidět.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia - arnoldo96

Bude v Olomouckém kraji dost bytů? Výstavba meziročně poklesla o 40 %

V Olomouckém kraji začala v prvním pololetí letošního roku stavba 581 bytů, meziročně o 40,6 procenta méně. Pokles bytové výstavby byl výraznější než v celorepublikovém průměru. V Česku počet nově stavěných bytů od ledna do června klesl o 5,4 procenta na 16 295. Vyplývá to…

REKLAMA