Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Mýty a pravda o kobotech

Rostoucí náklady na pracovní sílu a její nedostatek na mnoha trzích, včetně Česka, motivují podniky k instalaci robotů na mnoho nových pozic. Ukázalo se, že zavedení robotů nesnižuje zaměstnanost, ale umožňuje zaměstnancům ulehčit od opakujících se činností a zvýšit jejich efektivitu. Kolaborativní robotika je na vzestupu, přesto se objeví občas mýty o cobotech.
Zdroj: Universal Robots A/S, Czech Branch
Zdroj: Universal Robots A/S, Czech Branch

Koboti nejsou průmysloví roboti

V posledních několika letech se významně vyvinul design a provoz spolupracujících robotů, díky nimž se téměř mýtická představa o spolupráci robotů a lidí pomalu stává realitou. S rozvojem technologie se jejich použití v mnoha továrnách brzy stane standardem pro různé aplikace.

Koboti byli navrženi tak, aby byli především velmi lehcí a snadno použitelní, ale dnešní coboti jsou také výkonné průmyslové nástroje. Ty lze integrovat do stávajících strojů a jiných robotů s pomocí sofistikovaného programovacího softwaru. Kolaborativní robotika je na vzestupu a neustále se vyvíjí.

Koboti jsou jediní spolupracující roboti

O téměř každém robotovi může jeho výrobce prohlašovat, že spolupracuje s příslušnými zavedenými bezpečnostními mechanismy. Ale ckoboti jsou jediní roboti, kteří byli navrženi speciálně pro práci s lidmi a kteří také poskytují všestrannost, uživatelskou přívětivost, malou uhlíkovou stopu a cenovou dostupnost, které pomáhají definovat kolaborativní robotiku.

Koboty lze použít vedle lidí bezpečně

Každá automatizovaná aplikace, kde jsou přítomni lidé, vyžaduje posouzení rizik a to zahrnuje i kolaborativní robotika a koboti. Na základě posouzení může daná aplikace stále vyžadovat bezpečnostní mechanismy jako jsou světelné závěsy nebo bezpečnostní rohože, bezpečnostní klece. Koboti jsou navrženi pro použití v pracovním prostoru pro spolupráci a mají integrované bezpečnostní mechanismy. Drtivá většina robotů Universal Robots se používá bez bezpečnostních klecí.

V moderních závodech také roste poptávka po automatizovaných řešeních s větší mírou flexibility, protože zákazníci hledají stále více přizpůsobených produktů. Kolaborativní roboty lze flexibilně zavádět na stávající výrobní linky a tím zvýšit výrobu, aniž by byla ohrožena bezpečnost zaměstnanců.

Koboti nejsou ideální pro přesnou manipulaci

Naopak. Moderní kolaborativní robotika umožní využít koboty i na nejdrobnější práce. Vyzkoušejte například koboty od Universal Robots, dánského výrobce, který již v roce 2008 dodal na trh první roboty. Tito roboti zvládnou manipulaci s těžkým materiálem, obsluhu strojů a mnoho dalšího. Produkty se skládají z těžkých UR16e, stolních UR3 a UR3e, UR5 a UR5e a UR10 a UR10e. Toto odvětví se velice rychle mění a nové robotické možnosti posunují hranice mezi kolobarativními a průmyslovými roboty.

To, co funguje pro jednu společnost, nemusí fungovat pro druhou a každé řešení je jedinečné. Pokud chce společnost zlepšit automatizaci, měla by také vyhledat odborníka s rozsáhlými zkušenostmi v mnoha průmyslových oborech a využít jeho znalosti. Počet zvažovaných možností by měl být vždy výsledkem strukturovaného a empirického přístupu, který nenechává žádný prostor pro dohady. Vždy to začíná sběrem dat, jejich analýzou - a nakonec předložením možných řešení založených na těchto datech.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

Foto: Petr Polák

Terminál 3 pražského Letiště Václava Havla prošel rozsáhlými úpravami

Letištní Terminál 3 prošel rozsáhlými úpravami, které zachovaly jeho postmoderní charakter, zároveň však posílily jeho reprezentativní vzhled a funkcionalitu. Nové architektonické prvky z vnějšku vytvářejí výraznou vizuální identitu, zatímco vnitřní úpravy zlepšují komfort cestujících.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, kletr

MMR couvá od povinné grafiky územních plánů. Odborníci žádají reformu obsahu

Novela vyhlášky č. 157/2024 Sb. ruší povinný grafický standard územních plánů a obcím i krajům má ušetřit miliony korun. Zůstává pouze závazný datový standard, který zajistí digitální transformaci plánování. Podle České komory architektů ale hlavní problém stavebního zákona – obsahová kvalita a srozumitelnost…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Zdroj: OPOP s.r.o.

Moderní zplynovací kotel: OPOP NATURO 16 v detailu

Moderní zplynovací kotel: OPOP NATURO 16 v detailu

Zdroj: SATJAM s.r.o.

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

REKLAMA
REKLAMA