Z dánského Rudbøl je to do Německa jen co by kamenem dohodil. Neostře vymezenou hranici tu vykreslují rozsáhlé močály a mokřiny Tøndermarsch, jejichž vyústěním je tu Ruttebüller See. Nebo Rudbøl Sø. Záleží, z jakého břehu zdejší poklidnou hladinu jezera obdivujete. Na jeho severním břehu, u dánské vesnice, ale prý „od nepaměti“ stála i malá dřevěná bouda, sloužící k uložení malých člunů a pramic přes zimu. Podobných dřevěných stavení je tu pochopitelně spousta, ale jen jednu z nich si vyvolil majitel a klient studia Norm Architects k tomu, aby ji z neforemného letitého skladiště/loděnice povýšil na vpravdě luxusní chatičku.
Krátké zastavení na dlouhém břehu
Už název, který projekt Fjord Boat House dostal, naznačuje určitou vznosnost a eleganci, která se k Dánsku úplně tradičně neváže. Fjordy je třeba hledat na mapě o něco severněji. Nicméně skandinávský styl, minimalistická úpravnost a silný akcent jednotlivých detail jméno výslednému dílu skutečně neupře. V případě majitele/klienta se totiž dá hovořit až o fascinaci propracovanosti jednotlivých aspektů designu. A stavba samotná jakoby v plánech hrála až druhořadou roli. Samozřejmě tomu tak nebylo zcela, a pietní charakter úprav vycházel i z místně příslušné stavební legislativy.
Ta na dánské straně aktuálně nepovoluje zakládání nových staveb na břehu jezera, jen rekonstrukce a renovace objektů již existujících. A tak se někdejší sklad/loděnice úpravou nerozrůstala po okolí, jen rostla a vykvétala po stránce svých vnitřních kvalit. Prošla komplexní přestavbou, při níž z původnosti nezůstala nakonec ani ona základová deska, ale ve výsledku si uchovala přesné parametry původního objektu. Jaká je tedy aktuální situace v místě, a co vlastně Fjord Boat House nabízí? Záleží, odkud k němu přistupujete. Ze souše je totiž téměř neviditelný. Jak to?
Zelená střecha jako staronový rys
Architekti při úpravách snížili výšku stavby (oproti původní předloze odstranili zkosenou pultovou střechu) a nahradili ji střechou rovnou, plochou. Tu pak stavebně uzpůsobily tak, aby byla schopná nést plnocenný zelený povrch. Zelené střechy jsou i v Dánsku odrazem tradic, přesto se s nimi zřídka setkáme v tak komplexní podobě. Že stojíme na střeše, poukazují jen dvě obdélníková střešní okna, jejichž úloha nespočívá primárně ve ventilaci objektu, ale slouží jako důmyslný světlovod. Objekt zarovnáním svého profilu ze strany břehu prakticky zmizel, a stal se jen jakýmsi zeleným travnatým výběžkem svahu. Jeho splynutí s okolím pak umocnilo i zachování letitého dubu, jež stojí na samé hranici parcely.
Koruna stromu je tak v podstatě jakousi druhou přírodní střechou, jež objekt exponovaný slunci ze strany břehu příjemně zastiňuje. Od přístupové cesty vede k Fjord Boat House po souši jen pěšinka, která se rozšiřuje až na úrovni „plošiny“ základové desky. Ta je nově vyspravena betonem, a její vnější kamenný obklad směrem k břehu ji jen lemuje. Sestoupit můžete buď ještě níže, na samý břeh, kde byly dříve vytahovány a kotveny na souši lodě a pramice. Dnes je tu pažit udržovaného trávníku, místo ke slunění a opalování, vstup do vody při koupání. Zelená pláž. Hladina jezera může v sezóně stoupat, a proto tento prostor zůstává trvale nezastavěný. Anebo můžete z pěšiny zamířit přímo k rozšířené terase, palubě, jež vás zavede přímo do nitra chaty.
Obydlí ve stínu dubu
Nazývat Fjord Boat House chatou není bez rozpaků, protože provedení a kvalita zpracování je tu příslušná spíše luxusní a moderní stavbě. Tedy, dřevostavbě. Asfaltově černá fasáda, prostoupená jen dvojicí širokých zanořených oken, vytváří přímou linii s vyvýšeným podkladem, a působí celkově kompaktním dojmem. Místo je přitom třeba chápat nejen z úhlu pohledu příchozího, ale i z výhledu „diváka“, proplouvajícího kolem na vlnách.
Pásma a linie nastavuje modrošedá vodní hladina, lem trávníku na pláži, kontrast šedo-světlého kamene obkladu desky. To, co je vytvořeno lidmi, objekt samotný, se pak kryje černou fasádou, která ale splývá se stíny rozložitého dubu. A dál do svahu, na souši, je přítomná zeleň. Fjord Boat House je tak i na břehové čáře vykreslen v podstatě tenkou linkou, jež by – nebýt oken – byla neznatelná. Dá se říct, že pokud by se v noci uvnitř chaty nesvítilo, z vody její přítomnost na břehu přehlédnete. Lamelová fasáda přitom dům chrání před nepohodou: vlhkostí, deštěm, slaným povětřím.
Cesta dovnitř stromu nebo domu?
Měřítka jsou přitom totožná, jako u původního skladu/loděnice, jen disponovaná na jiný účel využití a s tomu odpovídající úpravou místností. Cihlami (ručně vyráběnými) dlážděný povrch paluby se z vnějšího prostředí přelévá do interiéru, přístupného dlouhým koridorem. Ten vás uvede až do obývacího pokoje a centra všeho dění. Po stranách přitom míjíte odbočky „neviditelných“ dveří, krytých ve stěnách, vedoucích k dalším místnostem. Pokoji s ložnicí (jsou tu dvě), koupelně s hygienickým zázemím. Obývací pokoj, který plně podléhá dispozicím oken a výhledům na vodní hladinu Ruttebüller See, je volně napojen na kuchyňský kout. Ten ale zůstává krytý pultem.
Místnosti jsou obloženy dubovým dřevem, takže může vzniknout prožitek toho, že vlastně vstupujete do nitra velkého stromu za stavbou. Paleta barev si uchovává teplejší až pastelové tóny, které interiér vizuálně prosvětlují a proteplují. Vydatně s tím napomáhají i sluneční paprsky, zrcadlené hladinou. Je to výhodné, protože dům tak získává světlo, ale nikoliv teplo. Přehřívání mohlo být velkým problémem, ale jednotlivá řešení architektů tomu úspěšně brání. „Zapracování dřeva je „rafinované“ a využívá rozmanitých textur k tomu, aby vytvořilo hluboký pocit útulnosti a pohodlí,“ prozrazují Norm Architects. Organické tvary, předměty a doplňky, které mají hmatovou váhu, tomu celému dodávají hebkost prostoru a pocit vyrovnanosti.
Skandinávie a Japonsko v jednom balení
Místnosti disponují zvláštní atmosférou, přičemž člověka ani tak nezajímá, co se děje uvnitř, ale co se odehrává tam venku, na vodě. „Obyvatelé se tak mohou plně odloučit od svých myšlenek a plně relaxovat,“ doplňují architekti, kteří si tu vysoce považují tzv. skandijapanskou estetiku. Tedy prožitek z místa i eleganci nezastavěné minimalistické úpravnosti. Východní elementy tu reprezentují například papírové lampy (od Kojima Shouten), podlahové lampy Hashira nebo kulatý stoleček Koku. Ostatní části vybavení a movitostí pak pochází přímo z návrhů designérů od Norm Architects.
Určitou zajímavostí, na kterou mají potřebu upozornit, je že interiér si zachovává velmi intenzivní symetrii. Není tu klasické odkud/kam, hlavní a vedlejší. Váhu a smysl má každý detail, každý centimetr prostoru, nikoliv jeden pomyslný střed.
Název projektu: | Fjord Boat House |
Typ projektu: | dřevostavba, rekreační chata, rekonstrukce |
Architektonické studio: | NORM Architects |
Lokalizace: | Dánsko |
Vedoucí architekt: | Peter Eland |
Inženýring stavby: | Arkitema |
Dodavatel nábytku: | W3 Construction |
Klient: | soukromá osoba |
Rok dokončení (finalizace): | 2020 |
Sdílet / hodnotit tento článek