Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Nenáročný dům pro mladou rodinu. Nenápadný domek má levnou a odolnou fasádu z vlnitého plechu

Blízkost domu rodičů, těsné sousedství přírodní rezervace, život na vesnici, tradice i chuť revolty. To vše jsou specifika, které promlouvají do projektu domu, jež se má stát „bydlením pro mladé“.
Foto: Lality Áron

S šesti tisíci obyvateli nemůžeme maďarský Mogyoród považovat za zrovna malou vesničku, nicméně si toto sídlo východně od Budapešti pořád zachovává svůj usedle „venkovský“ charakter. A jedním ze záměrů mladého páru s dětmi bylo, aby tento charakter stavba jejich společného domu nikterak nenarušila. Jistým protipólem tomuto přání pak byla patrná tendence k tomu, aby si dům navzdory svému splynutí s okolní zástavbou uchoval svou vlastní identitu. Jak se s tím poprali architekti?

V ateliéru RITTER (zde zastoupení tvůrčí dvojicí Ritter Daniel, Dombi Alajos) rozumí tomu, co maďarskou vesnicí rezonuje. Takže se při plánování novostavby opřeli o předlohu tradičních rodinných domů v okolní zástavbě, a pracovali s podobnými měřítky i vyjádřením hmoty. Na 120 metrech čtverečních zastavěné plochy vznikal objekt klasického tvaru se sedlovou střechou, který se svými vnějšími dispozicemi navenek jakoby neliší. „Okolní zástavba nás vedla k jednoduše vyjádřenému objemu stavby, které se svým pojetím může skoro zdát až zdrženlivá,“ zmiňují architekti. Tedy, pokud stavbu sledujete jen za šera a ve smyslu jejích kontur. Denní světlo přináší změnu.

Foto: Lality Áron

Plechová střecha? Pro Maďarsko zažitá praxe

V Česku máme možná tendence pohlížet na plechové střechy s jistým despektem (mimochodem, při současných kvalitách tohoto materiálu dost neopodstatněně), ale v Maďarsku je plechová střecha zaužívaným materiálem a k typické vesnici neodlučně patří. Proto ani na Domě Julcsi a Andris nechybí. Jenže tady je střecha vyvedena v trapézovém plechu, který střeše dodává atypický výzor. Připomíná to spíš úzké došky, než „plechárnu“. A toto chytlavé zpracování tradičního materiálu, užitého netradičním způsobem, dodává rodinnému domu onu kvalitu vlastní identity. Ne nepodobná situace se opakuje u zápraží.

To je v Maďarsku běžně prováděno s malou stříškou, zákrytem. Tady je ale vnořeno do objemu vlastní stavby, zaříznuto dovnitř. Znovu: je to tradiční věc, ale udělaná trochu jinak. A fasáda? Překvapí svou dvoutvářností. Ze strany ulice, směru, v němž se chce dům anonymizovat a uchovat si soukromí pro své obyvatele, je vyvedena jako materiálové protažení střechy. Tedy trapézového plechu. Z vnitřních stran nás ale překvapí bělostné omítky, tolik typické pro zdejší kraj. Ty vybarvují dům od štítů přes dvůr. Kde je opět do vnitřního objemu zapracována terasa, zastřešený a chráněný prostor.

Foto: Lality Áron

Vzdálené, blízké, důvěrné i cizí

Dispoziční řešení objektu je tu třeba chápat v kontextu okolních staveb a terénu. Předně, parcela domu stojí na samém konci vesnice, v místě, kde končí silnice a začíná les. Který je přírodní rezervací. „V nejužším bodě pozemku to obyvatelé mají k lesu dva metry,“ podotýkají architekti. Scénická síla, čerstvý vlhký vzduch i příjemný zástin lesa je tedy prvním důvodem, proč se dům natáčí směrem k zeleni. Požadavek na soukromí jednoznačně určoval uzavřenost domu vůči ulici a okolním domům. S určitou výjimkou východní stěny, jejíž okna vyhlíží na protější dům. Proč? Je to dům rodičů.

S nimiž mladý pár udržuje vynikající vztahy, ale přesto usilují o nepevné napojení a jistotu vlastního zázemí. Vztah obou těchto staveb se dá nazvat partnerstvím, kooperací, ale nikoliv úplným propojením se ztrátou autonomie. Mladí i staří si žijí své životy a jsou si navzájem lepšími sousedy, ale nic víc. Třetím bodem, který pak vysvětluje orientaci domu a jeho oken, je postavení parcely jako pásma mezi lesem a zástavbou. Mladí obyvatelé nechtěli vytvářet ostrou hranu násilného přechodu z jednoho světa do druhého, svou zahradou vytvořili nárazníkové pásmo.

Zahrada tedy tolik o upraveném trávníčku a estetické funkci, ale je polo-přírodním útvarem. Hernou, hřištěm, místem relaxace i skromné produkce hospodářských plodin. Je také prostorem, kde rodina – pokud počasí dovolí – tráví nejvíce společného času. Proto nemá jednotný nebo formální charakter. Koneckonců, z ulice sem vidět nejde, nahlížet sem mohou vlastně jen prarodiče. Do zahrady se tedy soustředí i veškerá otevřenost domu, jež tak vyvažuje onu nevlídnost zamračeného plechu uliční fasády.

Stavba spojená s nebesy

Architekti ateliéru RITTER s nenáročnými prostředky v projektu zcela ovládli to, nakolik bude budova působit introvertně, kterým směrem si vymezí svůj vlastní životní prostor a jak definuje vztahy svých obyvatel k okolí. Pochvalují si i nadčasovou kontinuitu, jež pramení ze síly přírody. Ta prý projekt silně ovlivnila, a to nejen těsnou blízkostí lesa. „Bylo to i o volně krytiny a fasády, která půvabně zrcadlí odraz nebe a spojuje půdu s oblohou,“ dodává poeticky Dombi Alajos. I to je motiv, který je Maďarsku velmi blízký. Architekti jej tu dokázali interpretovat nově, a to velmi líbivou formou.

Foto: Lality Áron

Podobně působivě si pak počínali i v interiéru, který se – vzhledem ke skromným/konvenčním parametrům stavby nezdá, že by mohl něčím překvapit. „Naším záměrem bylo pomocí malých prostředků vytvořit různé prostorové zážitky v tomto velmi malém projektu,“ uvádí Daniel Ritter. Konkrétně pak s rozparcelováním domu na tři zóny, odpovídající programovým funkcím a využitím. Je tu samostatná „jednotka“ pro děti, oddělená část pro rodiče a samozřejmě uprostřed společně sdílený prostor, průnik množin. Zatímco obytné části si uchovávají svůj intimní a upravený charakter, společná část ohromuje kombinací vysokého stropu, světla a vzdušnosti. Svou výškou se skoro až neslučuje s charakterem vesnického domu. Je totiž velkolepá.

Originál nad rámec možností

Hlavní obytný prostor uprostřed domu se otevírá jako soukromá domácí katedrála, překvapující stoupajícími vertikálami a šikmými rovinami stěn, pnoucí se vzhůru zdánlivě nekonečnou rozlohou leštěného betonu. Vizuální sílu místnosti potvrzují i vystupující hranoly masivních trámů, na nichž se zavěšeno osvětlení. Důležitou roli tu hraje poněkud nedostupné střešní okno, které celou místnost prosvětluje. Interiér je živý sled uzavřených a vzdušných prostor, interiérů a meziprostorů, horizontálních a vertikálních pohledů, pečlivě zarámovaných svou orientací.

 Architekti si k výsledku své práce mohou, stejně jako současní spokojení obyvatelé, gratulovat. V podmínkách „vesnice“ vytvořili svými dispozicemi standardní objekt rodinného domu, který se navenek nevymyká konvencím, ale je neustálým zdrojem překvapení. Ano, tento dům nenarušuje charakter vesnice, a přitom si opravdu hluboce uchovává svou vlastní identitu.

Údaje o projektu

Název projektu: House of Julcsi and Andris
Typ projektu: novostavba rodinného domu
Architektonické studio: RITTER
Lokalizace: Mogyoród, Maďarsko
Vedoucí projektu: Ritter Daniel, Dombi Alajos
Strukturální inženýring: Márton István
Hlavní dodavatel stavby: Kliszek Tamás
Technický design: Vágó György
Elektroinstalace: Márton István
Klient: soukromá osoba
Rok dokončení (finalizace): 2019
Počet podlaží: 1+0
Užitná plocha: 120 m2

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: ZIN Philippe van Gelooven, Multi Tower Whitewood a Drees & Sommer s.r.o. CZ

Co je Urban Mining? Zcela nový pohled na stavbu i její demolici

Termín „urban mining“ znamená doslova „městské těžby“ a stále častěji se objevuje v souvislosti s recyklací, obnovou a opětovným využitím materiálů. Je vnímám jako důležitý proces získávání cenných surovin z odpadů vznikajících v městském prostředí, zejména z elektronického…

Bytový dům Libčice spojuje industriální minulost se současností

Bytový dům Libčice spojuje industriální minulost se současností

Projekt reaguje na charakter města, jehož industriální minulost významně ovlivnila jeho podobu. Zároveň ukazuje, že citlivý přístup k lokalitě a její historii může vytvořit kvalitní a estetické bydlení, které obohatí nejen své bezprostřední okolí, ale i celkový charakter města.

REKLAMA