Novostavba rodinného domu se přitom nesnaží cíleně stát nenápadnou. Je to vedlejší produkt chytrého designu, že tak dobře splývá s okolím. Napomáhá tomu například překrytí části fasády stříbrošedým dřevěným pláštěm, který dodává domu zvláštní eleganci. Pohledově navyšuje léta, čímž napomáhá zařazení mezi již existující stavby. Ale ten efekt je jen částečný, při čelním pohledu dům obstojí jako jasně moderní záležitost.
Ze strany dvora je pak kombinace diagonálního dřevěného obkladu, ovšem v nápadnějších krémových tónech, k vidění znovu. Tam už tento detail plně řadí dům k moderním a komfortním obydlím. I když z ulice to vidět není a týl domu kryje zahrada. Ta volně navazuje na nezpevněnou pěšinu za domem, a blízký les. Belgický Ghent s 260 000 stálými obyvateli sice vedeme v patrnosti jako město, ale jeho propojení s lesem a přírodními zahradami je skutečně velmi intenzivní.
Zeleň za domem, dřevo v opláštění
I proto tu domy často komplikovaně vyvažují svým stavebním pojetím vztahy mezi spíše maloměstskou až venkovskou zástavbou a napojením staveb na celek města. Architekt Tom Vanhee ale tuhle rovnici zvládl vyřešit bez obtíží. A co vlastnímu domu dodal na městském charakteru, do ubral onou divokou zahradou, do níž přiřadil ještě působivý dřevěný altánek.
Ten, i když je jen nepatrnou součástí návrhu, celému projektu propůjčil název. Jako Dům s kůlnou na psaní. Důležitá byla, jako prostor kontemplace a tvůrčího rozjímání, pro majitele domu. Podstatnější je ale pochopitelně ta viditelná a k obývání určená sekce s rodinným domem, který nabízí 195 metrů čtverečních užitné plochy. Vytváří je tři propojení svazky, z nichž druhý je poodsunutý vůči prvnímu a třetí vůči druhému.
Patrný odstup pak rozvíjí rytmus daný uspořádáním domů na ulici. Dům se boční stěnou do ulice snaží příliš neotvírat, okenní prostupy jsou až na výjimky překryty dřevěnými deskami, jejichž vzor pokračuje i na přilehlých slepých stěnách. Posiluje se tím význam dřevěného pláště, vytváří se další osobitý rys domu. Který je, už z hlediska těch poodstoupených svazků, poměrně komplikovaný.
Prostorovost neznamená prostor
Posun totiž dává příležitost ke vzniku různě utvářených objemů, rozmanitých svou výškou, dispozicemi, profilem. Místnosti totiž nekopírují ono trojité členění, a uchovávají si svůj svérázný průběh v celém interiéru, přičemž těží ze zlomů, hran a nakloněných rovin stěn a stropů. Ty pomáhají s rozváděním přirozeného denního světla, které sem prostupuje střešními okny a též z patra.
Interiér tím sice nedobývá většího prostoru, ale získává na prostorovosti. Společenské místnosti tu snadno nevykreslíte jednoduchými tvary, jsou působivým a kombinovaným souborem. Které vytváří jedinečný ekosystém pro život rodiny, v němž každý nalézá přesně ty podmínky, které si žádá. Jinak platí, že ložnice a pokoje se nachází spíše v patře, zatímco přízemí slouží k běžným denním činnostem.
Ty se pak mohou, třeba za příznivého počasí, přelít i na venkovní terasu a do zahrady, která na týl domu navazuje. Čelo domu, jeho do ulice odhalená boční stěna i týl se od sebe finální úpravou liší, přesto spolu vzájemně korespondují.
„Na typické slepé fasády řadových domů jsme použili dřevo v kombinaci s diagonálním obkladem, na střechu pak tmavé břidlice v podobném, diamantovém vzoru,“ popisují architekti. „Stejné materiály byly použity i na kůlnu na psaní, usazenou na konci zahrady. Tyto materiály přirozeným způsobem zdůrazňují rytmus a zároveň dům začleňují do kontextu širšího okolí.“
A odkud vlastně vzešel ten nápad sáhnout po obkladu ze dřeva? „Materiály pro stavbu jsme vybírali na základě hodnocení jejich analýzy životního cyklu,“ dodává Tom Vanhee. „A dřevo má tu nejlepší možnou bilanci.“
Dům ji pochopitelně ještě o něco vylepšuje. Třeba tím, že při nízkých teplotách je vytápěn integrovaným podlahovým vytápěním (které díky otevřenému pojetí interiéru „prospívá“ i v pokojích v patře). A také to, že energii pro dům, elektřinu, zajišťují solární panely.
Výsledkem je stavba, která není nějak úžasná nebo strhující, výrazně vybočující z řady. Její kvalitou je právě to, že se do řady umí zařadit. Chytit se rytmu udávaného domy v sousedství. A sama o sobě, pro své obyvatele, pak vyniká jako ideální prostor k obývání.
Údaje o projektu
Název projektu: | House with Writing Shed |
Typ projektu: | rodinný dům s psací kůlnou |
Architektonické studio: | Atelier Tom Vanhee |
Lokalizace: | Ghent, Gent, Belgie |
Vedoucí architekti: | Tom Vanhee |
Dodavatelé materiálu: | AG plastics, Cedral, Knauf, MORTEX, Promat, Recticel, Resitrix, STO Crepe, Schluter, Stone, VMZINC, Velux |
Statika: | Francis Delacroix- Lime engineering |
Klient: | soukromý investor |
Rok dokončení (finalizace): | 2020 |
Užitná plocha: | 195 m2 |
Sdílet / hodnotit tento článek