Mapový portál prahazitra.camp si může vyzkoušet každý, kdo má zájem o dění v Praze. Může buď navštívit CAMP nebo si vše prohlédnout online. Najde v něm základní přehled stavebních záměrů na území hlavního města Prahy, které lze vyhledávat na mapě, nebo podle názvu či filtrovat podle fáze realizace a městských částí. Každý projekt má svou vlastní kartu obsahující základní data, detailní zákres umístění projektu, obrazový doprovod a stručnou textovou anotaci.
Účelem mapového portálu je podle slov jeho autorů přinášet a systematizovat základní informace o územním rozvoji hlavního města, nikoliv hodnotit a posuzovat zobrazené projekty. V samostatné části (rovněž prezenčně i online) lze vyhledat Manuál tvorby veřejných prostranství a podívat se na vyhlášené pražské parky, ulice a náměstí.
Čelakovského sady. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Zahájení výstavby veřejných projektů za desítky miliard
Podle zveřejněných informací bude letošní rok rekordní v počtu zahájených veřejných staveb v Praze. CAMP ve své zprávě uvádí, že na více než desítce projektů z oblasti dopravní infrastruktury nebo veřejného prostoru se kromě hlavního města podílí jako investor také stát. Celkové investiční náklady jednotlivých projektů dosáhnou téměř 50 miliard Kč.
„Jako urbanisté a plánovači jsme zvyklí na dlouhodobé horizonty. Léta plánování, složitých řízení, dohod a koordinací. Někdy je proto těžké vidět světlo na konci tunelu. Je radost pozorovat, když se obrysy z vizualizací konečně zhmotňují i ve městě. Na příkladu Štvanické lávky se ukázalo, že po nových veřejných stavbách je mezi obyvateli velká poptávka a letos konečně posuneme i další zásadní a strategické stavby,“ podotýká ředitel Institut plánování a rozvoje Ondřej Boháč a představuje některé důležité projekty včetně investičních nákladů.
Mariánské náměstí. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)
Záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho transformace na centrum evropského kosmického výzkumu přispěje k rozvoji lokality. Hlavnímu městu přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností.
- Zahájení výstavby: léto/podzim 2024
- Plánované dokončení: 2025
- Investor: Hlavní město Praha
- Investiční náklady: cca 2,5 mld. Kč
Smetanovo nábřeží. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Václavské náměstí
Revitalizace středu Pražské památkové rezervace byla v plánu od roku 2005, záměr byl doplněn o novou tramvajovou trať, která významně posílí pražskou tramvajovou síť. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklo dopravu.
- Dokončení výstavby – dolní část: 2023
- Zahájení výstavby – horní část: 2024
- Dokončení výstavby – horní část: 2026
- Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
- Investiční náklady – horní část: 1,2 mld. Kč
Václavské náměstí. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Náměstí Jiřího z Poděbrad
Komplexní revitalizace náměstí, které bylo dlouhá léta i přes svou popularitu opomíjeno, přinese nová stromořadí, odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb.
- Zahájení výstavby: leden 2024
- Plánované dokončení: 2027
- Investor: Hlavní město Praha
- Investiční náklady: 478 mil. Kč včetně DPH
Náměstí Jiřího z poděbrad. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Negrelliho viadukt
Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Vliv testovacího provozu na stav kulturní památky bude hlavní město monitorovat v kooperaci s památkáři. Výsledky měření budou sloužit jako podklad pro získání stavebního povolení na revitalizaci zbývajících oblouků. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy.
Masarykovo nádraží
Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality.
- Zahájení výstavby: únor 2024
- Dokončení výstavby: 2027
- Investor: Správa železnic
- Investiční náklady: 3,4 mld. Kč
Masarykovo nádraží. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Terminál Smíchov
Smíchovské nádraží se promění v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba.
- Zahájení výstavby: únor 2023
- Dokončení výstavby: 2030
- Investor: Hlavní město Praha, Správa železnic
- Investiční náklady: Praha: 8 mld. Kč, Správa železnic: 4,9 mld. Kč
Terminál Smíchov. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Metro D
Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova.
- Zahájení: 2023
- Dokončení – 1. etapy: podzim 2029
- Investiční náklady: 14 mld. Kč
- Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
Nádraží v Bubnech a železniční trať
Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.
Pražský okruh 511
Úsek leží mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí státu. Hlavní město přispívá k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty.
- Zahájení: konec 2024
- Dokončení: 2027
- Investiční náklady: 15,7 mld. Kč
- Investor: Ředitelství silnic a dálnic
Libeňský Most
Během letošní roku započne dlouho očekávaná rekonstrukce inundačního mostu, který se doposud nacházel v dezolátním stavu. Projekt počítá s celkovým nahrazením konstrukce, ale také s revitalizací okolí.
- Zahájení výstavby: 2024
- Dokončení: 2025
- Investiční náklady: 2,2 mld. Kč
- Investor: Hlavní město Praha
Libeňský Most. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Dvorecký Most
Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 budeme sledovat, jak propojí oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě. Kromě samotné dopravní funkce bude most nabízet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa.
- Dokončení: 2025
- Investiční náklady: 1,075 mld. Kč
- Investor: Hlavní město Praha
Dvorecký most. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)
Barrandovský most
Barrandovský most bude zrekonstruován s předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v České republice přichází do závěrečné fáze oprav.
- Dokončení: 2024
- Investiční náklady: 0,75 mld. Kč
- Investor: Hlavní město Praha
Manuál tvorby veřejných prostranství, který sbírá světová ocenění
Manuál pocházející z dílny Institutu plánování a rozvoje (IPR) ukazuje, jak by měl vypadat veřejný prostor. Je inspirativní nejenom pro Pražany, učí se z něj i další města, byl přeložen do několika jazyků a sbírá světová ocenění. Inspiroval například obdobný manuál v Lisabonu a dostal se do výběru příkladů dobré praxe Living Spaces zřizovaného Evropskou komisí.
„Manuál tvorby veřejných prostranství je první pražská kuchařka kvalitních ulic, parků a náměstí, pomáhá od roku 2014 tomu, aby veřejný prostor kolemjdoucí neodrazoval, ale naopak jim lépe sloužil a lákal je k pobytu. Přináší principy, pravidla, doporučení a kritéria tvorby veřejného prostoru. Reaguje na dlouhodobě neřešené problémy a zabývá se nástroji ke zvyšování kvality veřejných prostranství od celku až po detail,“ vysvětluje Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje s tím, že o podobě veřejného prostoru by se měla vést neustálá diskuze nejenom v prostorách CAMP, neboť doba se rychle mění a každá generace obyvatel města má své požadavky. V manuálu se lze dočíst, že je závazný pro městské organizace a subjekty, stejně jako pro organizace čerpající finance z rozpočtu Prahy. Město se jím řídí ve všech připravovaných projektech. V souladu s ním bylo revitalizováno například Smetanovo nábřeží, dolní část Václavského náměstí nebo okolí Národního muzea.
Manuál tvorby veřejných prostranství je ke stažení zde.
Mapový portál prahazitra.camp
Sdílet / hodnotit tento článek