REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Primátor Volf: Železnice Praha-Kladno by měla vést přes letiště

Podle kladenského primátora Milana Volfa (Volba pro Kladno) by železnice mezi Prahou a Kladnem měla vést přes Letiště Václava Havla. Ministerstvo dopravy ale minulý týden vybralo variantu modernizace železniční dráhy, která tento požadavek neplní. Odbočka na letiště je plánovaná už z pražského úseku trasy, přímé spojení mezi Kladnem a letištěm trasa nezahrnuje. Volf chce chybějící propojení z Kladna řešit osobně s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).
železniční trať koleje ilustrační foto

Podle Volfa je chybějící propojení přes letiště nepřípustné. "Kladno tam musíme implantovat na sto procent," řekl. Aktuálně preferovaná trasa by měla vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic. Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést částečně tunelem a dále do Kladna s odbočkou na letiště na Dlouhé míli v Praze 6. Stavba má vyjít zhruba na 18 miliard korun a ČR na ni chce získat evropské dotace. Přípravné práce na trase mimo Prahu mohou podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) začít už letos.

Podle Volfa denně mezi Kladnem a Prahou cestuje 20.000 až 22.000 lidí. Z nich značná část vystupuje na letišti nebo tam přestupuje na další hromadnou dopravu.

Další komplikací v případě vybudování modernizované železniční dráhy by podle radního pro rozvoj Kladna Ondřeje Rysa mohlo být to, že podle aktuálních plánů trať přetne Kladno poblíž kladenského sportovního areálu Sletiště tak, že by ho odřízla od města. "To je pro nás nepřijatelné, trať musí především splňovat potřeby města," uvedl Rys. Řešením by podle něj mohlo být například zahloubení železničního koridoru nebo varianta s provozem pouze na jedné koleji.

Trasa mezi Dejvicemi a Veleslavínem ještě není zcela jistá. Zatímco městská část Praha 6 považuje za nejvhodnější variantu tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem, ministerstvo navrhuje část trasy pod zemí a část nad zemí. Cenový rozdíl mezi oběma variantami je až 3,5 miliardy korun. Projekt železnice tak možná bude rozdělen na dvě části, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný spor není.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Zcela nová tak má být jen odbočka na letiště, zbytek trasy bude kopírovat současné spojení. Cesta z Masarykova nádraží v pražském centru na letiště by měla trvat nejvýš 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu. V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni i 120 kilometrů za hodinu. Modernizace se chystá už od 90. let minulého století.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, Jim Vallee

Ekologové: Neschválení energetického zákona by byl krok zpět pro českou energetiku

Ekologické organizace, které oslovila ČTK, varují, že neschválení novely energetického zákona, známé jako lex plyn, by znamenalo krok zpět pro českou energetiku. Senát návrh ve středu večer vrátil Poslanecké sněmovně k projednání. Přestože senátoři nezpochybnili klíčové prvky normy, navrhli úpravy, zejména v oblasti…

Ilustrační obrázek, Adobestock, roman

Chaty a chalupy v pololetí zdražily meziročně o 8,8 % na 3,2 mil. Kč

České chaty a chalupy v letošním prvním pololetí zdražily v průměru o 8,8 procenta na 3,2 milionu korun. Nejnovější rekreační nemovitosti v nejlepších lokalitách se ale mohou prodávat i za 6,4 milionu korun, tedy o 12,3 procenta více než ve stejném období minulého roku. Zatímco loni před letní sezonou měl průměrný…

Měření energií, zdroj: Fotolia, andriano_cz

Spotřeba energií v Česku začala růst, vliv má počasí i pokles cen

Spotřeba energií v Česku začala růst. V prvním čtvrtletí letošního roku Češi zvýšili spotřebu elektřiny meziročně o 2,7 procenta, plynu pak dokonce o 14, 2 procenta. Skončilo tak období kontinuálních poklesů z posledních let. Dnes o tom informoval Energetický regulační úřad (ERÚ). Podle úřadu mělo vliv chladnější…

Elektrárna Počerady, foto: Jiří Zilvar

ČEZ: Výroba elektřiny z uhlí se stane nevýhodou na přelomu let 2027 a 2028

Produkce elektřiny z uhlí v elektrárnách společnosti ČEZ se podle současných prognóz stane ekonomicky nevýhodnou v období přelomu let 2027 a 2028. Důvodem jsou především rostoucí ceny emisních povolenek, které by v tomto termínu měly být dražší než vyrobená elektřina. Řekl to finanční ředitel ČEZ Martin Novák. Letos…

Ilustrační obrázek, fotolia, photonbleu

Nové bydlení a rozvoj obce? Nechceme, rozhodli obyvatelé v referendu

Obyvatelé Běstovic na Orlickoústecku se postavili proti bytové výstavbě v obci a přejí si změnu územního plánu, která by tomu zabránila. Rozhodli o tom v nedělním referendu. Jeho výsledky jsou platné a závazné, řekla to nezávislá starostka Denisa Balášová. Hlasování se zúčastnilo téměř 67 procent oprávněných voličů.…

Stavba, zdroj: fotolia, hellen-sergeyeva

Ve výstavbě bytů je patrný pozitivní trend. Developeři varují: Je to jen dočasné

Je patrný pozitivní trend ve výstavbě nových bytů v České republice, uvedli odborníci v reakci na březnové výsledky oboru, o kterých dnes informoval Český statistický úřad (ČSÚ). K oživení rezidenčního trhu podle nich pomohlo snížení úrokových sazeb a tedy pokles nákladů na financování nové výstavby. Problematické je…

V Ostravě vznikne nový justiční areál. Foto: Lukáš Kaboň. Zdroj: Magistrát města Ostravy

V Ostravě vznikne nový justiční areál

Moderní komplex vznikne v úzké spolupráci s městem, které vyčlení dostatečně velký pozemek na umístění areálu. Ten přinese lepší zázemí pro soudy, státní zastupitelství i další instituce.