Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Multifunkční dřevěný amfiteátr mezi historickými rozvalinami

Celé chilské město Valparaiso, obkružující svou rozlohou 400 kilometrů čtverečních příhodný záliv, je součástí Světového dědictví UNESCO od roku 2003. Sídlo s 600 000 stálými obyvateli je považováno za unikát, a to nejen z kulturního či architektonického hlediska. Koloniální charakter zástavby se tu mísí s moderními stavbami, a mezi doky, dílny a skladiště z časů průmyslové revoluce se mísí účelná současná architektura.

Valparaiso, to není jen La Sebastiana, tedy domek Pabla Nerudy, nebo několik strmě stoupajících lanovek hromadné dopravy. Městu nechybí šmrnc, a v jeho prospěch hraje i poněkud nezvyklá orientace města mezi rovinu údolí a osídlené příkré svahy strmých hor. S městem si už několikrát nehezky pohrálo zemětřesení, a tak uvnitř zástavby není nouze o zřícené a sesuté domy, či dokonce celé úseky narušených ulic. V roce 2014 tu zase bylo při rozsáhlém požáru zdemolováno na 500 domů.

Valparaiso nejsou sice ruiny, ale s opravami je tu trochu problém. Tato významná čilská metropole dostatek prostředků na to, aby se s těmito nelichotivými místy nějak vypořádala. Naštěstí tu žijí lidé, kterým osud jejich města není lhostejný. Místní komunitní skupina Sitio Erazio požádala o spolupráci designéry a architekty z norského studia SCS (Scarcity & Creativity Studio) aby dohromady zalepili jednu takovou trhlinu v jinak překrásném tkanivu celého města. Inspirace a nadšení tak dala vzniknout projektu víceúčelového amfiteátru The Wave.

Kdo je kdo v projektu The Wave?

SCS, neboli Scarcity & Creativity Studio je víceméně studentským týmem designérů a stavitelů neodlučitelně spjatých s norskou Školou architektury a designu (AHO) v Oslu. Primární cílem SCS je snaha vyzvednout „tvořivost a mimořádnost jednotlivostí“ a předložit je veřejnosti jako výsledek procesu transferu myšlenky z podoby psané do podoby realizované. Studenti mají možnost v rámci desítek realizovaných projektů ozkoušet cestu svého idealizovaného namalovaného náčrtu do zcela hmatatelné podoby, pěkně krok za krokem. Ušetřeni nejsou všech podrobností realizace, včetně dojednávání konkrétních podmínek s dodavateli materiálu přímo v terénu. Je to navýsost praktický přístup, který umožní studentům skutečně obsáhnout všechny hloubky tvorby. SCS se navíc snaží soustředit své projekty do míst, kam prvky moderní architektury a designu obvykle moc často nepronikají. Rozvojové země, vyloučené lokality. SCS proto na svých realizacích spolupracuje s místními tvůrčími dílnami a komunitními sdruženími.

Sitio Erazio sehrál v projektu The Wave roli klienta, ale klienta více než osobně angažovaného. Sitio Erazio je totiž jakousi čilskou variací na evropská občanská sdružení a dobročinné okrašlovací spolky. Jedná se o kolektiv, který se dlouhodobě usiluje o oživení a návrat opuštěných, devastovaných a zanedbaných městských lokalit ve Valparaisu. Ty se totiž (nejen) v celé latinské Americe záhy stávají nehezkými skládkami odpadů nebo místy s nebezpečně zvýšenou kriminalitou. A to se obyvatelům města, jež za léta sesbíralo řadu lichotivých přízvisek (Malé San Francisko, Klenot Pacifiku) pochopitelně nelíbí. Sitio Erazio není jednotnou skupinou, společné je jim jen zaměření. Jsou to divadelní herci, buskeři, studenti. Zakládají si na ne-hierarchickém řízení kolektivu a sebemotivaci. „Město Valparaiso bylo v roce 2003 vyhlášeno součástí světového dědictví UNESCO, pro svůj neopomenutelný latinsko-americký charakter i lehce koloniální dynamický ráz, a „zakonverzovanou“ tvářnost stále živého sídla 19. století. My se snažíme charakter města zachovat, a přitom posunout jeho možnosti do dalšího tisíciletí.“

The wave team - Foto: Christian Hermansen, Truls Glesne

Sitio Eriazo – Město je naše a tak se o něj musíme starat!

Sitio Eriazo datuje svůj vznik k roku 2012. Tehdy se první skupinky nadšenců sešly nad projektem v ulici Escalera Becker, kde z ruin a rozvalin po několika měsících tvrdé práce vykřesali „difúzní“ prostor pro rozvoj řemesel a umění. Zhruba v této době se skupina výrazně rozrostla, a začala rozpracovávat další podobné návrhy. Městské zemědělství, tvůrčí dílny, garáže se zázemím pro začínající tesaře, divadla pod širým nebem. Pro-komunitně angažovaní zakladatelé si získali svou aktivitou obdiv místních, a v roce 2014 obdržela celý spolek legální statut. Hned dalším navazujícím počinem se pak stal The Wave, situovaný do sutinami zavaleného pozemku na adrese Avenida Ecuador 428.

The Wave - Vlna tvůrčí činnosti

Cílem projektu bylo vytvořit kombinovaný prostor, který by se mohl flexibilně přizpůsobovat různým probíhajícím událostem. A to jak po stránce návštěvnické či divácké kapacity, tak třeba i možností zastřešení nebo technickým zázemím. The Wave slouží primárně jako „amfiteátr pod širým nebem“ a jako takový evokuje konání divadelních a hudebních akcí. V zázemí pro kumštýře se objevují nejen nezbytné toalety, ale i velká komunitní kuchyň s jídelnou (která funguje nezávisle na představeních), a dále několik dosud účelově nevyhrazených zastřešených prostor pod hledištěm. Sitio Eriazo schválně nekonkretizují jejich využití. Fungovat zde může zkušebna hudebníků zrovna tak jako skladiště oblečení z výprodeje, správkařská cyklo-dílna nebo třída jazykové školy pro vzdělávání starších generací. The Wave tak vlastně vyráží lidem z okolí kupředu, a ponechává na nich samotných, čím objekt vyplní.

Pro muzikanty i kuchaře

Ze strany ulice je fasáda The Wave osazena vertikální zahradou. Není zaměřena na vytvoření nějakého hlubšího estetického dojmu, ale na pěstování zeleniny a bylinného koření. To možná v konečném důsledku místní ocení víc, „jen“ oku lahodící zeleň. Zatímco Scarcity & Creativity Studio do detailu rozpracovali stavební model, orientaci jednotlivých součástí a řešili materiálové zpracování, lidé ze Sitio Eriazo konsolidovali stavební pozemek do přijatelné podoby. Zbavili celé nádvoří sutin a odpadků, zajistili zpevnění obvodových stěn (jediné, které z původního objektu zůstaly) a připravili provizorní přístup ze čtyř stran. Zmínku si zaslouží samotné zpracování amfiteátru. Jednotlivé dílky „skládačky“ do sebe totiž krásně zapadají. Zábradlí proměřené na míru, vedoucí podél průchozí uličky, jež vede po obvodu spirály hlediště mezi sedadly. Celá tato vnější stopa pak usedá na systém pilířů a dřevěného trámoví.

Foto: Christian Hermansen, Truls Glesne

Na místě samém kam SCS vytvořili kapacitu pro 100 sedících diváků a zázemí, a původní projekt kuchyně rozšířili ještě o veřejné grilovací místo a stejně tak přístupnou pizza-pec. Celý volně přístupný areál je tak využíván v průběhu celého dne.

ÚDAJE O PROJEKTU:

Název projektu: The Wave (Public performance space)
Typ projektu: Transformace veřejného prostoru/kulturní centrum
Architektonické studio: Scarcity & Creativity Studio
Lokalizace: Avenida Ecuador 428, Valparaiso, Chile
Vedoucí architekt: Christian Hermansen Cordua, Solveig Sandness
Zahájení stavebních prací: 2014
Rok dokončení: 2015
Projektový tým (studenti AHO) : Anna Gran Berild, Eva De Meersman, Truls Glesne, Timothy Hancock, Morten Jakobsen, Hauk Jonathan Lien, Paul-Antoine Lucas, Ida Gjerde Norrdstrøm, Ragnhild E. Osbak, Fu Tung Sze, SiljeTræen, Clara TrivinoMassó, Vilde Vanberg, Yinan Zhang
Dodavatel stavby: Deceuninck, Birgit Træen
Zastavěná plocha: 280 m2
Rozloha pozemku: 420 m2
Náklady: 10 – 50 000 $

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Foto: Ateliér Habina

Víceúčelový altán z betonu a cedrového dřeva v Prušánkách

V rámci Salonu dřevostaveb se představil kromě jiných i víceúčelový altán pro slavnostní příležitosti v obci Prušánky. Nachází se v jižní části Moravy, kde se dobře daří vinné révě i tradičním folklórním slavnostem.

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Pohodlný chodník, který šplhá po skalách

Pohodlný chodník, který šplhá po skalách

Máte rádi procházky divokou přírodou, ale přitom preferujete pevný terén pod nohama? Rozeklané skalní stěny porostlé pokroucenými stromy, zařízlá údolí i hučící řeka v údolí vám nikdy nebyly při daném zachování komfortu blíž.

Pralesní skanzen pravé ekvádorské čokolády

Pralesní skanzen pravé ekvádorské čokolády

Začátek prázdnin je ideální čas pro odpočinkové a exotické téma. Projekt, který se rodil doslova za chodu, v průběhu několika měsíčních workshopů Con lo que Hay. Ostatně překlad názvu zmíněných tvůrčích dílen mnohé napoví. Značí totiž „Vše co je po ruce“ případně „Vše, co se právě nabízí“. Překvapivým výsledkem…

Hotelový komplex s babmusovými altány – místo, kde se vám dobijí baterky

Hotelový komplex s babmusovými altány – místo, kde se vám dobijí baterky

Naman se nachází jen necelých 16 kilometrů od terminálu mezinárodního letiště a celý 3,5 hektarový areál je umístěn podél nejhezčích osmi kilometrů vietnamských pláží. Základní koncept vychází z toho, že v hotelovém resortu Naman se mají hosté „vzpamatovat a regenerovat“, ať už po fyzické či psychické stránce. Pomoci…

Pavilon FLOW - venkovní městský prostor pro každou příležitost

Pavilon FLOW - venkovní městský prostor pro každou příležitost

Jednoduchý a nenáročný nápad na výstavbu víceúčelového otevřeného pavilonu pro mládež v jiho-asijském univerzitním městečku je inspirací pro řadu podobných projektů po celém světě. „Dejme studentům prostor, oni už budou vědět co s ním,“ zněla teze architektů. A tak se stalo. Městský prostor, jehož účel tvoří lidé…

Záchody pro školu v Bao Lac: Moderní zázemí z hlíny a bambusu

Záchody pro školu v Bao Lac: Moderní zázemí z hlíny a bambusu

Organizace Spojených národů (OSN) vede v patrnosti úkol „Zajištění udržitelnosti životního prostředí“ jako jeden z osmi rozvojových cílů tisíciletí (Millennium Development Goals). Čím se tento programový bod dotýká architektury a designu?

Škola v Kwel Ka Baung - příklad originální humanitární výstavby

Škola v Kwel Ka Baung - příklad originální humanitární výstavby

Projekty "humanitární výstavby" jsou specifickým příkladem účelové architektury. Řídí se totiž trochu odlišnými pravidly: na realizaci se obvykle nedostává peněz či kvalitního komerčního stavebního materiálu, vznikají na stavebních pozemcích s výraznou terénní specifitou (svah, zamokření, nulová infrastruktura),…

REKLAMA