REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Stav připravované novely stavebního zákona

Novela zákona č. 183/2006 Sb., o územním řízení a stavebním řádu (stavebního zákona), kterou připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj, má za cíl především přinést maximální zjednodušení a zrychlení povolování a realizace staveb. Podle programového prohlášení vlády v oblasti územního plánování a stavebního řádu měla novela přijít k projednání již v létě roku 2015. K tomu však stále nedošlo a novelizace zákona nabírá na zpoždění.
Stav připravované novely stavebního zákona

Co nového novela přináší?

Za hlavní změny, které novela přináší, je možné označit zavedení tzv. koordinovaného řízení, které by mělo nahradit společné územní a stavební řízení. Současné znění stavebního zákona umožňuje vedení tzv. spojeného územního a stavebního řízení (dle § 94a stavebního zákona), které do jednoho procesního postupu spojuje územní a stavební řízení. MMR uvádí, že tato možnost je žadateli poměrně často využívána, řádově se jedná o desítky tisíc vydaných povolení ročně. Nicméně, nebo právě proto, je nutné toto řízení novelizovat a umožnit vést jedno řízení také u staveb, které jsou v současné době v působnosti několika samostatně rozhodujících stavebních úřadů, mimo jiné u staveb drah, dálnic, místních komunikací a dalších.

Další změny, které má novela přinést, jsou integrace posuzování vlivů na životní prostředí do územního a koordinovaného řízení, prodloužení cyklu úplných aktualizací územně analytických podkladů ze dvou na čtyři roky či zjednodušení pořizování aktualizací a změn územně plánovací dokumentace a další.

Důvod zpoždění novely

Důvodem zpoždění účinnosti novely je především velký počet připomínek, které ministerstvo obdrželo v meziresortním připomínkovém řízení. Z celkových 1779 připomínek bylo 1450 označeno jako zásadní a ty proto musí úřad projednat a vypořádat. Podle MMR je problémem oddalujícím přijetí novely rovněž to, že k některým bodům novely přišlo i pět připomínek, které si zcela protiřečí, a zároveň má ministerstvo k dispozici příliš málo lidí, kteří mají vypořádání připomínek na starosti.

Novela se v současnosti nachází v Legislativní radě vlády, která ji měla 24. března 2016 na programu svého 175. zasedání. Ministerstvo pro místní rozvoj uvádí, že Legislativní rada vlády s ohledem na rozsah a povahu připomínek svého stanoviska projednání návrhu přerušila a navrhla upravit novelu podle připomínek návrhu stanoviska Legislativní rady vlády, zpravodajských zpráv a závěrů projednání. Po úpravách předloží ministerstvo novelu Legislativní radě vlády k opětovnému projednání.

Vzhledem k tomu, že připravovaná novela stále ještě neprošla vládou, natož Parlamentem České republiky, odhadnout, kdy vejde v účinnost, v současné době není možné.

Česká komora architektů (ČKA) doporučuje nejít cestou novely, ale vydat zákon zcela nový. ČKA shrnuje několik základních bodů:

  1. Jednoduchost a srozumitelnost pro všechny

    Cílem nové legislativy musí v první řadě být především zjednodušení, zpřehlednění a zrychlení povolování staveb. Zákon by neměl definovat příliš širokou řadu způsobů povolování staveb. Zejména z pohledu občana – žadatele, by se měl celý proces stát přehlednějším a časově méně náročným.

  2. Otázka kompetencí a struktury

    ČKA současně navrhuje zrušení speciálních úřadů, tak aby jedno rozhodnutí poskytoval jeden stavební úřad. Celému procesu by dle architektů prospěla také výrazná redukce dotčených orgánů.

  3. Územní plánování

    Klademe důraz na to, aby územní plán byl stabilním dokumentem. Zároveň podporujeme, aby stavební zákon a jeho prováděcí vyhlášky umožnily zpracování územních plánů tak, aby odpovídaly specifickým potřebám obcí.

  4. Velká sídla a péče o ně

    Zvýšená pozornost musí být kladena velkým městům. Například Praha je stavebním vývojem, počtem obyvatel a významem v rámci České republiky zcela výlučná. ČKA proto velmi kvituje, že Rada hl. města Prahy nedávno přijala Pražské stavební předpisy.

  5. Jasnější definice autorského a technického dozoru

    Současný zákon požaduje zajištění autorského dozoru u staveb financovaných z veřejného rozpočtu. Autorský i technický dozor přitom nejsou jmenovány mezi základními pojmy stavebního zákona, ani nejsou uvedeny mezi vybranými činnostmi ve výstavbě.

  6. Možnost bezplatného přístupu k závazným normám

    Přístup k závazným normám je pro výkon profese architekta zcela zásadní. Informaci o bezplatném přístupu k normám by tak měl nový zákon zcela určitě obsahovat.

  7. Úprava související legislativy

    Stávající stavební zákon je nevyhovující a jeho změny by měly být velmi zásadní. Z tohoto důvodu doporučujeme nikoliv tvorbu novely, ale zákona zcela nového. Jako akutní se také jeví potřeba úpravy doprovodných vyhlášek ke stavebnímu zákonu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Povolování staveb

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia ftfoxfoto

K digitalizaci stavebního řízení se Sněmovna mimořádně sejde 6. listopadu

K poslanecké novele stavebního zákona, která má pomoci překlenout potíže s digitalizací stavebního řízení, se poslanci sejdou 6. listopadu v 18:00. Mimořádnou schůzi k tomuto jedinému bodu dnes svolala předsedkyně Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09). ČTK to sdělil její mluvčí Martin Churavý.

REKLAMA