Padající ze střech činí pobyt v městském prostředí přinejmenším riskantní záležitostí. A řidiči? Ti mají pro městský sníh jen nehezká slova. Kromě toho, jak radikálně proměňuje schopnost jejich auta nastartovat, činí samu jízdu a parkování adrenalinovou záležitostí. Sníh se prostě z radostné události stává nepříjemností.
Ne každý ji ale tak vnímá. V americké Filadelfii využili v roce 2014 neobvykle silné sněhové pokrývky k zajímavému experimentu. Sníh tu totiž velmi prakticky poukázal na dosud opomíjené možnosti „otevřeného prostoru“, který se uvnitř měst nabízí. A pokud bude i letos sněhová nadílka dopřána i našim městům, můžeme si tento experiment bez problémů zopakovat i v našich podmínkách. Na jeho počátku přitom stojí prostý požadavek na tvorbu ozeleněných ploch, relaxačních míst a nejrůznějších variant posezení. Toto přání i naše města plně respektují, aby jej hned druhým dechem smetla ze stolu, protože „tu na ně není místo“. Sníh ale názorně ukáže, kolik místa je v centru prakticky nevyužíváno.
Filadelfský blogger Jon Getting neudělal nic jiného, než co běžně ve svém volném čase podniká: fotil uličky svého rodného města. A na jeho zimních snímcích byly záhy patrné drobné parcely nevyužívaného prostoru, které nezáměrně sníh vytvořil. Prodloužení cest, mrtvé úhly silničních nájezdů, hluchá místa prudkých zatáček. A také desítky nevyužívaných míst před parkovišti a podélnými stání pro vozy, stejně jako předisponované zpevněné plochy na náměstí. Ve sněhu byly zachyceny koridory, které si pěší či cyklisté vytvoří a využívají je, o jiná místa naopak prakticky nejeví zájem.
„Říkejme tomu třeba sneckdown. Jako kombinace neckdown, dopravních opatření k rozšíření vozovky, zpomalení provozu, zvyšování viditelnosti řidičů, a sněhu-snow,“ říká Getting. „Sněhová formace ale poukáže na ty, které nejsou vozy využívány.“ Výsledkem může být vytýčení míst, které mohou být určitým neinvazním způsobem využity jako veřejný prostor. „Pokud se s nimi bude pracovat chytře, dokáží nejen zvýšit bezpečnost silničního provozu, ale současně zvýší pěší dostupnost řady míst, a z města udělají mnohem hezčí místo,“ říká Getting. Příkladem mohou být nově zatravněné plochy vydlážděných nebo asfaltových cest, vsakovací pruhy, nebo nízkokvetoucí záhonky.
Problémy, které zažívají města se sněhem, s tím pravda nezmenší. Ale i mimo zasněžené období mohou města z této názorné ukázky čerpat při úpravě svých plánů veřejných prostranství a optimalizace dopravní sítě. Sníh je možná komplikací, ale v tomto konkrétním případě nám jasně ukazuje na příležitosti. Je to přinejmenším jeden ze způsobů náhledu na tvorbu městského prostředí.
Sdílet / hodnotit tento článek