Vozovky z gumoasfaltu mají vyšší nosnost, delší životnost a netvoří se na nich výmoly. Tři čtvrtiny investic ve výši 3 mld. HUF (10,3 mil. USD) pokryje Skupina MOL z vlastních zdrojů a čtvrtina je financována prostřednictvím maďarského státního programu na podporu firemních investic. Závod každý rok zrecykluje přibližně půl milionu použitých pneumatik a vyráběný gumoasfalt bude mít ochrannou známku ekologického výrobku.
Základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu položili maďarský ministr financí Mihály Varga, starosta Zalaegerszegu Zoltán Balaicz a předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL Zsolt Hernádi. Závod s roční kapacitou 20 000 tun gumoasfaltu začne vyrábět příští rok. Gumoasfalt bude využit na budování trvalejších asfaltových vozovek s vyšší nosností a nižšími náklady na údržbu. Trvanlivost dobře ilustruje skutečnost, že na žádné z experimentálních komunikací z gumoasfaltu nejsou výmoly, přestože nejstarší má již 15 let.
Gumoasfalt vyráběný ekologickou technologií je primárně určen pro maďarský trh na výstavbu silnic. Patentovaná technologie je výsledkem spolupráce Skupiny MOL a Panonské univerzity. Nový závod, vybudovaný s investicí ve výši 10,3 mil. USD, využije ročně na výrobu gumoasfaltu 3 000 tun gumové drtě a přispěje k recyklaci přibližně půl milionu použitých automobilových pneumatik. Toto množství představuje 8-10 % ročního odpadu z použitých pneumatik v Maďarsku. Výroba 20 000 tun gumoasfaltu ročně umožní výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic nebo opravu horní vrstvy 600 kilometrů dvouproudých cest.
"Maďarská vláda poskytne Skupině MOL částku 750 mil. HUF v rámci programu na podporu firemních investic. Výstavba nového závodu přispěje ke kvalitnějším cestám v Maďarsku," uvedl maďarský ministr financí Mihály Varga během slavnostního položení základního kamene.
"V naší strategii 2030 se zaměřujeme na výrobu ekologických inovativních výrobků. Jsme jedinou společností v regionu střední a východní Evropy, která disponuje patentem na technologii výroby gumoasfaltu chráněným autorskými právy. Podle našich výpočtů mohou být náklady na výstavbu a údržbu silnic během jejich
třicetiletého životního cyklu až o 30 % nižší. Právě úspora nákladů bude stimulovat široké využití gumoasfaltu v národní ekonomice. Zároveň gumoasfalt chrání životní prostředí. Prostřednictvím tohoto produktu přispěje Skupina MOL v Maďarsku k méně hlučným cestám bez výmolů," uvedl Zsolt Hernádi, předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL.
Skupina MOL zpracovává uhlovodíky v regionu Zala již osm desetiletí a přes 65 let tam provozuje rafinérii. Závod na výrobu gumoasfaltu s roční kapacitou 5 000 tun vznikl v roce 2012. Vybudování nového závodu se čtyřnásobnou kapacitou je reakcí na vysokou poptávku. Nový závod přispěje k efektivnímu provozování rafinérie Zala a zachování pracovních míst. Rafinerie v současnosti zaměstnává asi 100 pracovníků. Během uplynulých šesti let bylo v Maďarsku s použitím gumoasfaltu vybudováno nebo opraveno 60 kilometrů silničních úseků a využila se na to drť z přibližně 150 000 použitých pneumatik.
Výhody výstavby gumoasfaltových silnic ve srovnání s konvenčním asfaltem
- Přibližně 1,5 krát delší životní cyklus
- Jeho únavové vlastnosti jsou vynikající, takže asfaltová cesta je méně popraskaná
- Větší nosnost, nižší tendence trhání
- Vynikající přilnavost k minerálům snižuje možnost tvorby výmolů
- Delší životnost a lepší odolnost vůči vlivům prostředí vedou k nižším nákladům na údržbu
- Je možné dosáhnout významně nižší hlučnost cesty, takže není vždy nutné budovat protihlukové stěny.
- Zvýšená dopravní bezpečnost díky zkrácení brzdné dráhy, což má významný vliv na zmírnění rizik, zejména v deštivém počasí nebo v blízkosti přechodů pro chodce
- Použití nového materiálu - odpadních automobilových pneumatik na výstavbu silnic přispívá k udržitelnému hospodářskému rozvoji
- Recykluje odpadové gumové materiály v souladu se směrnicemi EU. Při zohlednění rozsahu výstavby silnic znamená použití gumoasfaltu pro národní ekonomiku velké výhody
Sdílet / hodnotit tento článek