Vzhledem k tomu, že se jedná o památkově chráněný objekt, postavený na přelomu 19. a 20. století, bylo výchozím úkolem celého projektu zachovat původní charakter budovy. Přesto jedním z dalších požadavků bylo tzv. Trojdům symbolicky oprostit od minulé a přiblížit do současné architektury. V polovině minulého století zde totiž proběhla ne zcela šťastná rekonstrukce, kdy se fasáda domu skládala z nepřeberného množství mozaikových kamínků. Aktuální rekonstrukce měla tedy za úkol navrátit domu, ležícího v těsném sousedství slavné Svatoštěpánské katedrály, svoji důstojnost a hodnotu v kontextu okolní zástavby. Na architekta Stephana Ferenczyho proto čekala vskutku vysoká meta.
Stephan Ferenczy má architekturu a design doslova v krvi. Jeho pradědeček byl známým a uznávaným architektem. A přesto, že Ferenczy chtěl být původně designérem, stejně nakonec skončil na škole architektury. Již během studií chtěl zakotvit ve Stuttgartu, ale jediná návštěva Vídně toto rozhodnutí změnila. Deset let po nastěhování se do Vídně založil se svými partnery architektonickou kancelář BEHF. Ta už přes dvacet let patří k předním rakouským kancelářím a v současnosti zaměstnává více než 150 zaměstnanců.
Lovec pokladů
Stephan musel u domu na Brandstätte komplet změnit jeho strukturu. „Musím se přiznat, že jsem se jednou cítil jako lovec a jednou jako zloděj. Měnit něco, co má nepopiratelnou historickou hodnotu, vyžaduje vždy kousek odvahy a pokory. K přestavbě jsem přistupoval tak, jako kdyby na ní stál celý svět. Musel jsem se maximálně soustředit a zohledňovat všechny vstupní proměnné. Harmonie s okolní architekturou ale byla nakonec ta nejdůležitější,“ přibližuje Ferenczy. Budova je totiž situována přímo proti Zacherlovu domu s nepřehlédnutelnou měděnou střechou. Tu si Ferenczy vzal jako vzor. Jeho střecha musela být minimálně stejně vizuálně přitažlivá. Dřevo vyloučil ihned na začátku, s mědí by kopíroval okolní vídeňské střechy, a proto jako nejelegantnější řešení zvolil střechu hliníkovou s čistými a elegantními liniemi. Střechu, která minimálně půlstoletí bude vypadat stále jako nová.
Nelehký výběr
Původní Trojdům s několika úrovněmi střechy, řadou zlomů a přirozenou nepravidelností nebylo vůbec lehké opláštit. Toho si Ferenczy byl vědom od samého počátku plánování. Trval si však na svém. Střecha musela být z jednoho materiálu, v jednom odstínu a ve stejné kvalitě. Tím se výběr vhodné střešní krytiny zúžil na PREFA falcované šablony. Na přání architekta je PREFA Aluminiumprodukte vyrobila v zářivě zlaté barvě – přesně takové, jakou Ferenczy pro svůj architektonický záměr potřeboval.
O projektu:
Název projektu: | Korb Etagen |
Země: | Rakousko |
Objekt, místo: | výstavba podkroví, Vídeň |
Typ stavby: | novostavba |
Architekti: | BEHF Architects, Arch. DI Stephan Ferenczy |
Realizace: | Drascher & Partner |
Typ střechy: | PREFA falcovaná střešní šablona 29 × 29 |
Barva střechy: | zvláštní barva na přání, perleťově zlatá |
FOTOGRAFIE: | Croce & WIR |
Sdílet / hodnotit tento článek