Až dosud bylo přitom v zimním období zcela běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou jižní oblast od civilizace až na týdny či měsíce.
„Jak už v Metrostavu za ta léta dobře víme, drsný sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku, a to nejen z pohledu fyzických, ale i psychických sil. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu. O to víc mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – vyrazili jsme 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc!“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
„Jižní portál je asi úplně nejbizarnější místo, na kterém jsme kdy stavěli. Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov a nikomu se nic nestalo,“ uvedl vedoucí projektu Dýrafjörður Josef Malknecht z Metrostavu.
Největší česká stavební společnost Metrostav působí na Islandu téměř nepřetržitě již 14 let. V zemi ohně a ledu vybudovala již čtyři tunely o celkové délce 23 km. Ten poslední postavila ve sdružení s místní firmou Suðurverk v letech 2017-2020.
Český stavební trh i nadále trápí nedostatek zakázek, a to zejména v oblasti podzemních staveb. Metrostav proto dlouhodobě nachází uplatnění v zahraničí. Island rozhodně není jedinou zemí, kde působí – jeho pracovníky znají i v Norsku, Finsku, Polsku, Bělorusku a dalších státech. Firmy Skupiny Metrostav v současnosti dosahují téměř 30 % obratu v zahraničí.
Sdílet / hodnotit tento článek