Dům, pojmenovaný příznačně Outside In, se jádrem své zastavěné plochy obepíná kolem menšího vnitřního nádvoří, vsazeného patia. Hranice mezi interiérem a exteriérem tu dále nabourává předěl vodní hladiny bazénu, v návaznosti na vyvýšené záhony okrasných rostlin, prolínající se dynamicky vlastní stavbou. Když k tomu připočteme překryv střech a výraznou otevřenost objektu, umocněnou celostěnými okny, zjistíme, že rub a líc, definované venkovní a vnitřní prostředí, je tu několikrát volně zaměněno. Čemuž napomáhá totožné zapracování materiálů. Záměrem architektů i obyvatel bylo nerozlišovat ostře mezi vnitřním a vnějším prostředím, a namísto toho raději chápali dům jako spojitý celek, součást svého prostředí.
Když potřebujete víc, než dům na přespání
Dalším výrazným motivem stavby, která se do okolí nenápadně vsouvá svou tmavou cihlovou fasádou, je pak silný akcent na energetickou udržitelnost, respektive co nejnižší spotřebu a nejvyšší efektivitu. Tomu je podmíněn tvar stavby, orientace místností a oken. Protože tyto prvky pasivního designu dokáží každému domu uspořit v dlouhodobém měřítku nejvýrazněji. Způsob, jakým je kompozice vytvořena zde, je ale hodně originální. Rodinný dům (i s překryvem teras a vnějších pochozích ploch a garážovým stáním dohromady o hraniční rozloze 400 metrů čtverečních) je sice jednopatrový a dokonale sladěný, ale určitě není výrazově plochý. Vlastně disponuje velmi silnou atmosférou, zachycující v každém momentu i místnosti určité pnutí.
Vychází to dílem možná z toho, že na tomhle projektu se podílelo více hlav, respektive je autorským dílem dvou studií, i29 Architects a Bedaux de Brouwer Architecten. A tvůrci návrhu sem vnesli onen živý dialog, zachycený konturami domu a jeho lehce přírodním okolím. Které je pro celý projekt velmi důležité. „V těchto časech jsou funkční rodinné domy neuvěřitelnou vzácností,“ podotýkají autoři projektu v návaznosti na pandemii. Lidé při ní začali poněkud útrpně zjišťovat, že malé a levné bydlení, které je víc útočištěm a místem k přespání mezi světlou částí dne, kdy jsou v práci, za časů karantény neobstojí. A metry prostoru navíc, jež se ještě předloni jevily být neopodstatněným luxusem, mají svůj význam.
Zvlášť, když se z domu stane vaše celo-karanténní teritorium, v němž relaxujete i pracujete současně. Nikdo neví, jestli už pandemie covid-19 skončila, a zda po ní nebudou následovat další. Dům Outside In je ale programově připravený na to, že může být dlouhodobě ostrovem života pro čtyřčlennou rodinu, která bude mít pod jednou střechou vše potřebné a nebude si přitom šlapat po hlavě. Je tu prostor pro každého, ať už po stránce vzdělávání i osobní koníčky. A hlavně, nechybí tu kontakt s přírodou. Ať už v těsném okolí domu, anebo hned za jeho okny (v podobě zeleného patia). Protože právě kontakt s přírodou chyběl lidem během karantén nejvíce.
Různé přístupy, stejná nároky na kvalitu
Požadavek na soukromí tu není omezen ani horizontálním propojením všech pokojů, které velkoryse koncipovaný Outside In nabízí. I když je prostorný, zůstává udržitelným. A to jak po stránce architektury, tak i designu. Obojí je tu totiž v souladu plynulé jednoty, kterou má obydlí „zabudovanou ve svém DNA“. Z pohledu do plánů a fotogalerie se dá přitom jen nelehce odhadovat, které ze dvou architektonických studií sem vneslo více. Nadčasový modernismus je totiž spíše doménou Bedaux de Brouwer (kteří se v branži pohybují od roku 1937), zatímco inovace a vychytávky interiéru přináleží spíše profesionálům z i29 Architects.
Dá se odtušit, že kdyby dům navrhovalo jen jedno ze dvou studií, vypadal by po formální stránce asi o dost jinak. Ale kombinace obou přístupů sladila požadavky na estetiku, eleganci i funkční a praktický provoz. Oběma studiím je přitom vlastní smysl pro detail, jež tu vyústil v až netypickou preciznost minimalismu. Puristé prostě očistili dům od veškerých zbytečností. Patrné je to zvláště v obytné zóně a napojené kuchyni, které se dají považovat za pomyslný vrchol projektu. Protože kuchyň je současně díky posuvným dveřím součástí terasy, navázané na zahradu a venkovní bazén. Je to plynulá série přechodů mezi stanovišti. Ne ovšem přechodů pevných, ale spíše jen naznačených. Zvýšenou podlahou, barevným přechodem, užitým materiálem.
Poselství minimalismu nemusí bolet
Že se nacházíme v interiéru, poznáme podle světlého dřeva, jež nás tu provází na každém kroku. Je hlavním materiálem, zajišťujícím kontinuitu vyznění. Dveře i postele, kabinety, police, skříně, stěny, posuvné dveře mezi pokoji a vedoucí do šatníků, ty vše jsou vedeny v téže barvě. Pochopitelně, že v rámci uspořádání domácnosti je většina těchto prvků vyrobena přímo na zakázku. Od světlého interiéru se exteriér liší barvou, respektive monochromatickou černí obkladových cihel. Ty zmírňují vizuální dopad stavby na okolí, umožňují ji splynout s prostředím tím, že vytváří dojem skály. Nicméně měřítko je totožné, jako v interiéru. Místa k sezení, lavice, gril, okolí bazénu – to vše je protažením vnitřního prostředí a jeho prorůstáním ven.
Poměrně překvapivým aspektem Outside In je, že „nehledí do dálek“. Vlastně, z většiny oken tu obvykle nedohlédnete dál, než na pár metrů. K nebližší vegetační stěně, stromu či keři. Okna tak nejsou vyloženě slepá, ale zazeleněná. Obydlí tím kompenzuje soukromí obyvatel uvnitř domu. Zeleň je přitom nastavena na nízko-údržbový režim, a není určitě zdrojem vysilující námahy. Autoři projektu tu neponechali nic náhodě. Z hlediska udržitelnosti pak dům adoptoval lokálně nejpříhodnější zdroje energie, a to kombinaci geotermálního vrtu pro ohřev vody a vytápění, zatímco rovná střecha se zužitkovala pro instalaci solárních panelů. Jak tvrdí autoři projektu: „Šetrnost k přírodě je vědomou volbou, a začíná praktickým designem.“
Údaje o projektu
Název projektu: | Outside In |
Typ projektu: | ekologický rodinný dům, novostavba |
Architektonické studio: | Bedaux de Brouwer Architects, i29 |
Lokalizace: | Holandsko, Evropa |
Dodavatel stavby: | Asona |
Klient: | soukromá osoba |
Rok dokončení (finalizace): | 2020 |
Užitná plocha: | 400 m2 |
Sdílet / hodnotit tento článek