Vyřízení hypotéky je ve většině případů standardní a neměnný proces se stále stejným scénářem. Není na škodu jej znát, ještě dříve, než se pustíte do dobrodružství, na jehož konci je vlastní vysněné bydlení. Co vás při koupi domu nebo bytu na hypotéku čeká?
- Výběr vhodné nemovitosti.
- Sepsání rezervační smlouvy, ve které je závazek o zaplacení rezervační zálohy. Po dobu rezervace je záruka, že nemovitost nebude nabízena jiným případným zájemcům. Smlouvu podepisujte nejlépe s osobou či firmou, která je ověřená - v realitní kanceláři nebo u právníka či notáře.
- Následuje návrh kupní smlouvy a její podpis.
- Zajištění způsobu financování. Vždy myslet na dostatečnou časovou rezervu. Ideálně ještě před výběrem nemovitosti.
- Žádost o hypotéku adresovaná bance v dostatečném časovém předstihu, aby se stihly vyřídit veškeré náležitosti. Banka si vyžádá od klienta podklady a sama provádí šetření pro zjištění bonity a ověření v registrech.
Nezapomeňte:
Podklady, které banka vyžaduje k vyřízení hypotéky: odhad nemovitosti, doklady o potvrzení příjmů, návrh kupní smlouvy, výpisy z katastru nemovitosti pro doložení vlastnictví, osobní doklady, podepsaná rezervační smlouva.
- Odhad nemovitosti a případně rozpočty na plánovanou rekonstrukci mohou trvat až měsíc. Způsob odhadu je možný zjištěním ceny z cenové mapy, dle obvyklé ceny v dané lokalitě nebo se odhadce osobně dostaví na místo, kde provede odhad (například u rodinných domů). Pokud je zároveň v plánu provést rekonstrukci objektu, je lépe nechat udělat celkový odhad najednou. Vždy je výhoda mít konkrétní odhad k dispozici u sebe. Vlastní odhad je možný pro orientaci, nicméně banka vždy požaduje odhad od svých vlastních smluvních odhadců – soudních znalců, většinou v režii klienta. Někdy tuto službu vezme banka na sebe jako případný bonus.
- Po sesbírání a předložení všech požadovaných podkladů, které může trvat poměrně dlouho, a při splnění metodiky konkrétní banky je obvykle hypotéka schválena. Schvalování probíhá již rychle, v řádu několika dní. Pokud je úvěr schválen, banka sdělí, kolik půjčí a za jakých podmínek, nabídne konkrétní výši úroků a vyžádá si kroky vedoucí ke splnění podmínek, za jakých úvěr poskytne.
- Podepíše se úvěrová a zástavní smlouva, obě vyhotoví banka, specifikuje v ní své požadavky. Zástavní smlouva pak putuje na katastr nemovitostí k zápisu. Je to nutný krok k čerpání peněz, kdy banka postupuje podle podmínek uvedených v kupní smlouvě. Ta se také musí podat na katastr nemovitostí jako podklad pro převod vlastnictví.
- Při uskutečnění prodeje se často využívá takzvané úschovy peněz, které platí kupující prodávajícímu. Aby nedošlo k jejich případnému zpronevěření a jedné nebo druhé straně nevznikla škoda, jsou finanční prostředky uložené a po zápisu žádosti o převod nemovitosti na katastru nemovitostí jsou zaslány na účty specifikované v kupní smlouvě. Úschovu je možné provést u advokáta, notáře, v bance nebo v realitní kanceláři.
- Po dokončení prodeje následuje fyzické předání nemovitosti. V kupní smlouvě se specifikuje termín, do kterého je prodávající povinen nemovitost osobně předat novému majiteli. Vyklidí ji, umožní převedení energií u stávajících dodavatelů služeb a osobně ji předá společně s klíčem.
Shrnutí: Když kupuji nemovitost...
- výběr nemovitosti
- sepsání rezervační smlouvy
- kupní smlouva
- zajistit způsob financování
- žádost o hypotéku
- odhad nemovitosti a zjištění její ceny
- schválení úvěru
- podepsání úvěrové a zástavní smlouvy
- předání nemovitosti
Sdílet / hodnotit tento článek