- Výběr vhodné nemovitosti.
- Sepsání rezervační smlouvy, ve které je závazek o zaplacení rezervační zálohy. Po dobu rezervace je záruka, že nemovitost nebude nabízena jiným případným zájemcům. Smlouvu podepisujte nejlépe s osobou či firmou, která je ověřená - v realitní kanceláři nebo u právníka či notáře.
- Následuje návrh kupní smlouvy a její podpis.
- Zajištění způsobu financování. Vždy myslet na dostatečnou časovou rezervu. Ideálně ještě před výběrem nemovitosti.
- Žádost o hypotéku adresovaná bance v dostatečném časovém předstihu, aby se stihly vyřídit veškeré náležitosti. Banka si vyžádá od klienta podklady a sama provádí šetření pro zjištění bonity a ověření v registrech.
Nezapomeňte:
Podklady, které banka vyžaduje k vyřízení hypotéky: odhad nemovitosti, doklady o potvrzení příjmů, návrh kupní smlouvy, výpisy z katastru nemovitosti pro doložení vlastnictví, osobní doklady, podepsaná rezervační smlouva.
- Odhad nemovitosti a případně rozpočty na plánovanou rekonstrukci mohou trvat až měsíc. Způsob odhadu je možný zjištěním ceny z cenové mapy, dle obvyklé ceny v dané lokalitě nebo se odhadce osobně dostaví na místo, kde provede odhad (například u rodinných domů). Pokud je zároveň v plánu provést rekonstrukci objektu, je lépe nechat udělat celkový odhad najednou. Vždy je výhoda mít konkrétní odhad k dispozici u sebe. Vlastní odhad je možný pro orientaci, nicméně banka vždy požaduje odhad od svých vlastních smluvních odhadců – soudních znalců, většinou v režii klienta. Někdy tuto službu vezme banka na sebe jako případný bonus.
- Po sesbírání a předložení všech požadovaných podkladů, které může trvat poměrně dlouho, a při splnění metodiky konkrétní banky je obvykle hypotéka schválena. Schvalování probíhá již rychle, v řádu několika dní. Pokud je úvěr schválen, banka sdělí, kolik půjčí a za jakých podmínek, nabídne konkrétní výši úroků a vyžádá si kroky vedoucí ke splnění podmínek, za jakých úvěr poskytne.
- Podepíše se úvěrová a zástavní smlouva, obě vyhotoví banka, specifikuje v ní své požadavky. Zástavní smlouva pak putuje na katastr nemovitostí k zápisu. Je to nutný krok k čerpání peněz, kdy banka postupuje podle podmínek uvedených v kupní smlouvě. Ta se také musí podat na katastr nemovitostí jako podklad pro převod vlastnictví.
- Při uskutečnění prodeje se často využívá takzvané úschovy peněz, které platí kupující prodávajícímu. Aby nedošlo k jejich případnému zpronevěření a jedné nebo druhé straně nevznikla škoda, jsou finanční prostředky uložené a po zápisu žádosti o převod nemovitosti na katastru nemovitostí jsou zaslány na účty specifikované v kupní smlouvě. Úschovu je možné provést u advokáta, notáře, v bance nebo v realitní kanceláři.
- Po dokončení prodeje následuje fyzické předání nemovitosti. V kupní smlouvě se specifikuje termín, do kterého je prodávající povinen nemovitost osobně předat novému majiteli. Vyklidí ji, umožní převedení energií u stávajících dodavatelů služeb a osobně ji předá společně s klíčem.
Shrnutí: Když kupuji nemovitost...
- výběr nemovitosti
- sepsání rezervační smlouvy
- kupní smlouva
- zajistit způsob financování
- žádost o hypotéku
- odhad nemovitosti a zjištění její ceny
- schválení úvěru
- podepsání úvěrové a zástavní smlouvy
- předání nemovitosti
Sdílet / hodnotit tento článek