Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

V Brně jezdí 10 základních typů tramvají a řada jejich podtypů

Dopravní podnik v Brně má nejpestřejší vozový park z celé republiky. K rozrůznění došlo od poloviny 90. let do roku 2005 kvůli nedostatku peněz na nákupy a potřebě modernizovat vozový park, řekl ČTK ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Ilustrační obrázek, foto D. Kopačková

Přitom v polovině 90. let v Brně jezdily jen tři základní typy tramvají, a to T3, K2 a obousměrné vozy KT8 od  jediného výrobce tramvají v Československu ČKD. V roce 1997 ČKD dodávalo ještě tramvaje T6. Ve druhé polovině 90. let však začaly s dodávkami problémy a tak vzniklo několik vývojových typů rekonstrukcí, zároveň se začalo s nákupy nízkopodlažních tramvají od nového tuzemského výrobce Škoda a od roku 2003 pak Brno nakoupilo 17 vozů Anitra. 

Dopravní podnik má zhruba 300 tramvají.

Při rekonstrukcích vznikaly inovované typy, ale v posledních deseti letech se už dopravní podnik drží osvědčených řešení jak u nových vozidel, tak v rekonstrukcích. 

Výhodou plynoucí z různorodosti je možnost optimálně rozložit tramvaje na jednotlivé linky. Je možno kombinovat krátké a dlouhé tramvaje a vozy s různou kapacitou. Specialitou je linka 8, která má jednu z konečných stanic v místě, kde není smyčka, proto na ní jezdí výlučně obousměrné tramvaje.

K nevýhodám by mohla patřit náročnější údržba. "Nepatrně náročnější je, ale všechna vozidla pracují na stejném principu a jsou postavené na stejném základě, technici jsou na to zvyklí," poznamenal Havránek.

Technické muzeum v Brně vlastní řadu historických tramvají z různých měst Československa včetně několika pojízdných. Nejstarší a u lidí patrně nejoblíbenější je ještě parní tramvaj Caroline.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, gashgeron

Za zřícení domu v centru Prahy potvrdil soud statikovi podmínku a zákaz činnosti

Za zřícení rekonstruované budovy v centru Prahy potvrdil odvolací soud statikovi Jiřímu Hourovi dvouletou podmínku a pětiletý zákaz činnosti autorizovaného inženýra a podnikání v oboru projektování. Při neštěstí se zranili tři dělníci. Podle dnešního pravomocného verdiktu měl Houra na stavbě v době neštěstí autorský…

Zámek Litomyšl, zdroj: AdobeStock-marcin

Na zámku v Litomyšli pokračuje druhá etapa oprav, hlavně sgrafitových fasád

Na zámku v Litomyšli zapsaném na seznamu UNESCO pokračuje druhá etapa celkových oprav. V první stavbaři opravili střechy, krovy, komíny a arkýře, pracovali rovněž na interiérech hlavně třetího nadzemního podlaží zámku. Památkáři na tuto část využili evropskou dotaci. Ve druhé etapě již skončila obnova Panského domu,…

Zdroj: Adobestock – Fotomek

Změny DPH ve stavebnictví

Co se mění? Např. jsou změny v osvobození od DPH v případě prodeje nemovité věci, bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů aj.

Zdroj: Fotolia

Vize chytrých regionů v představení Česka na EXPO 2025 v Ósace

V rámci svého byznysového programu v Českém národním pavilonu ve dnech 8.–10. července 2025 uvede Týden autonomních technologií. Návštěvníkům nabídne špičkové inovace v oblasti chytré mobility, bezpečnostních systémů a digitalizace infrastruktury.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, Gina Sanders

Modernizace vedení, které způsobilo páteční výpadek, vyjde na 1,7 mld. korun

Modernizace vedení V411, u nějž přetržení kabelu v Ústeckém kraji vedlo k pátečnímu rozsáhlému výpadku elektřiny v Česku, začne v příštím roce. Výstavba nového zdvojeného vedení vysokého napětí, která byla plánována ještě před touto událostí, by měla vyjít přibližně na 1,7 miliardy korun. Hotovo má být v květnu 2027.…