REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Městská protihluková clona z recyklátu je inovativní opatření

Fakulta stavební ČVUT společně s DPP a Hasičským záchranným sborem DPP při unikátním cvičení otestovaly přímo v kolejišti možnosti destrukce městské protihlukové clony spojené se záchranou zaklíněné osoby.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření. Má výšku pouze 30 centimetrů nad temenem kolejnice, což z ní činí nejnižší protihlukové opatření svého druhu v Evropě, zároveň však zajišťuje útlum hluku od projíždějících tramvají v rozmezí od 3 do 5 decibelů. Vyvinuli ji odborníci z Fakulty stavební ČVUT v Praze, katedry železničních staveb, ve spolupráci se společností MONTSTAV CZ. Clona je vyrobena z recyklovaných materiálů – gumového granulátu – a konstrukčně byla navržena tak, aby ji bylo možné rychle odstranit. V Praze je zkušebně nainstalována na dvou úsecích tramvajových tratí.

Koncept městské protihlukové clony oceňují i zástupci DPP. „Hluková zátěž je velmi aktuální téma, zároveň je potřebné v městském prostředí hledat taková řešení, která co nejméně vizuálně narušují prostředí a pohlcují maximum hluku vznikajícího na styku kolo-kolejnice, proto nás clona zaujala,“ říká Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podniku hl. m.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření © foto ČVUT FSv

Městská protihluková clona se na trati v Braníku testovala přes tři roky, zkušební úsek byl zřízen v roce 2016. Odborníci z katedry železničních staveb Fakulty stavební zkušební úsek dlouhodobě sledovali.

„Na tramvajové trati jsme prováděli opakovaná měření hluku za účelem zjištění akustické účinnosti, mimo to jsme sledovali i stálost materiálových vlastností clony,“ uvádí Ing. Ondřej Bret z Fakulty stavební ČVUT, katedry železničních staveb. Podle odborníků z fakulty se clona osvědčila. „Měřením se potvrdil útlum hluku vlivem instalace clony o 3 až 5 dB, potvrdily se i další předpoklady týkající se trvanlivosti použitého inovativního materiálu,“ dodává Bret.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření © foto ČVUT FSv

Už při vývoji clony se přitom kladl důraz na možnost jejího rychlého odstranění v případě potřeby. „Možnost rychlého a snadného rozebrání clony, a tedy umožnění přístupu záchranné služby, či hasičů k zaklíněné osobě, pro nás byla kromě dobrých akustických vlastností jednou z priorit při řešení celého konceptu konstrukce clony. Speciální pojený gumový recyklát, z něhož je clona vyrobena, umožňuje rychlou destrukci například s pomocí řetězových nebo rozbrušovacích pil,“ vysvětluje doc. Martin Lidmila z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT, na níž clona vznikla. Jelikož se clona v Braníku už během testování osvědčila, byla v roce 2018 zkušebně instalována 2. generace clony na další pražskou tramvajovou trať.

Fakulta stavební ČVUT v Praze

logo
Thákurova 7/2077
166 29 Praha 6 Dejvice

web: web.fsv.cvut.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Archeologie, dálnice, zdroj: fotolia.com

Archeologové odhalili na trase dálnice D4 pravěká sídliště

Archeologové odhalili na trase budoucí dálnice D4 z Příbramska do jižních Čech několik sídlišť z různých období pravěku. Doloženy jsou i objekty ze středověku a raného novověku. Specifickou skupinu památek tvoří v prostoru plánované stavby doklady posledních bojových operací druhé světové války, informoval o tom ...

Hradec Králové, Ilustrační obrázek, Fotolia.com

Hradec Králové vypsal třetí tendr na lávku přes Labe, uzávěrka je 3. října

Město Hradec Králové vypsalo třetí soutěž na stavbu lávky přes Labe u kongresového centra Aldis. Uzávěrka pro podání nabídek je 3. října, vyplývá z dokumentace tendru. Oproti předchozím dvěma soutěžím jsou nové zadávací podmínky mírnější. Není v nich požadavek na to, že dodavatel umí pracovat s technologií speciálního ...

Správa železnic letos zahájí desítky staveb, utratí 43,5 mld. Kč

Správa železnic letos zahájí desítky staveb, utratí 43,5 mld. Kč

Správa železnic letos zahájí desítky projektů modernizace železniční infrastruktury, včetně šesti nádražních budov. Celkem na investice do železnice letos vynaloží 43,5 miliardy korun. Dosud dokončila práce na deseti budovách a řadě tratí, desítky jsou rozestavěné. Dnes o tom informovala Správa železniční dopravní ...

Vlak, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stát opět dává zdvoukolejnění tratě do Hradce k posouzení EIA

Státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) znovu předkládá záměr výstavby druhé koleje z Opatovic nad Labem do Hradce Králové k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Předchozí dokumentaci ministerstvo životního prostředí v roce 2017 vrátilo k doplnění a k doložení hlukové studie. Část veřejnosti byla proti ...

Dálnice přináší obcím náklady. Dluhonice vyčíslili kompenzace za D1 na 320 mil. Kč

Dálnice přináší obcím náklady. Dluhonice vyčíslili kompenzace za D1 na 320 mil. Kč

Na 320 milionů korun vyčíslili obyvatelé přerovské místní části Dluhonice kompenzace za stavbu dálnice D1, která zasáhne do jejich obce. Kompenzace zahrnuje například vybudování cyklostezky a nové lávky, investici do rozvojových území či opravu chodníků a komunikací. K sepsání požadavků za újmu způsobenou umístěním ...

REKLAMA
REKLAMA