„Ovál a kruh jsou pro mě základními tvary obytného prostoru. Pokud se chci přiblížit ideálu obytného prostoru, představím si dům s vnitřní zahradou. Podvědomě jej vnímám jako archetypální tvar hnízda. Uvnitř je duté a po obvodě vyplněné. Stejně jako stavba s atriem uprostřed půdorysu,“ říká na úvod Oldřich Hozman a zve nás na architektonickou procházku.
Magické místo i vnitřní uspořádání
Základem dispozičního uspořádání této impozantní dřevostavby s celodřevěnou trámovou hrázděnou konstrukcí je prstenec obytných místností okolo volného středu vnitřní zahrady. Hlavní myšlenkou je podle slov architekta uspořádat místnosti okolo vnitřní zahrady tak, aby odpovídaly principům sakrální geometrie a učení feng šuej. To vše je patrné již na rozsáhlé venkovní zahradě a u vstupů do budovy. Projekt je inspirován japonskou architekturou, dům je navržen jako vícegenerační s několika vstupy a cestami podle principů feng šuej.
Foto: Oldřich Hozman, ARC Studio
Na severovýchodní straně je větší a vyšší místnost, která může být využívána jako ateliér, dílna nebo tělocvična. Volnost v uspořádání a samostatné vchody do pokojů umožňuje okrouhlá chodba okolo vnitřní zahrady. Stěna mezi chodbou a atriem je prosklená. Do domu tak vniká světlo z vnitřní i vnější strany. Velký důraz klade architekt na prostorný vstup do domu. A to jak v exteriéru, tak uvnitř v hale, z níž lze naplno vnímat krásu celé vnitřní zahrady.
„V přízemní stavbě je člověk lépe propojen s vnějším světem i s okolní zahradou. Podaří-li se vám realizovat dům s vnitřní zahradou, vytvoříte si prostor, kde se budete moci v klidu věnovat sami sobě. Atrium představuje vnitřní svět. Je to rajská zahrada vašeho nitra,“ podotýká architekt obklopen charakteristickou flórou japonských zahrad.
Foto: Oldřich Hozman, ARC Studio
Důraz na kvalitní materiály a zdravé vnitřní klima
Oldřich Hozman navrhuje domy převážně z přírodních stavebních materiálů. Ani tento dům není výjimkou. Podezdívka a základy domu jsou z pískovce, fasádní obklad, okna, dveře a podlahy z masivního dubového dřeva napouštěného přírodním olejem. Celodřevěná trámová hrázděná konstrukce je zateplena izolací z dřevovláknité vlny, u obvodových stěn se přidává rákosová rohož s vnější vápennou omítkou.
Zatravněná střecha je izolována lisovanými balíky z obilné slámy a odvětrávané dřevěné podlahy vrstvou konopné slámy. Stěny, stropy i podlaha jsou prodyšné, difuzně otevřené. Přesahy střech zabezpečují, aby se interiér domu v létě nepřehříval. Vnitřní příčky jsou vyzděné nepálenými cihlami, které akumulují teplo z vytápění v zimě a chlad z nočního větrání v létě. V každé obytné místnosti je instalováno stěnové vytápění, v chodbách a v koupelnách se nachází podlahové vytápění. Ohřev vody se provádí plynovým kondenzačním kotlem.
Foto: Oldřich Hozman, ARC Studio
„Při použití nízkoteplotního vytápění dochází nejenom k úsporám energie, ale také k významnému zlepšení přirozeného teplotního komfortu,“ vysvětluje architekt a upozorňuje i na specifické principy větrání. „Přiměřené provětrávání je v dobře zaizolovaném domě naprostou nutností. Zde mají všechna okna takzvanou mikroventilaci, kdy se mezi rámem a křídlem okna vytvoří mezera, kterou vniká do domu čerstvý vzduch. Mírný podtlak je způsoben i nízkootáčkovými ventilátory umístěnými v koupelnách a na WC. Přesahy střech pak zabezpečují, aby se interiér v létě nepřehříval…“
Promyšlené detaily zaobleného dřevěného domu
Nutno dodat, že stylotvorné prvky netvoří jen zmíněné přírodní materiály, které jsou prospěšné našemu zdraví, ale také zajímavé a promyšlené detaily. Patří sem výrazné zaoblení rohů, mistrně provedené povrchy a vyzdívky z nepálené hlíny, práce s dřevem, vybudování teras a napojení na zahradu. Dobou ukázkou řemeslného umu může být i zahradní srub z tradičních roubených trámových spojů s moderními prvky z lamelového ohýbaného dřeva. „Stromy na řezivo pro konstrukci tohoto domu byly káceny ve vhodné dny podle tradičních znalostí měsíčních fází. Tento přístup ke zpracování dřeva zvyšuje jeho užitnou hodnotu. Dřevo se nekroutí, dobře se suší, je pevnější a dlouhodobě nevykazuje žádné změny,“ dodává k této stavbě architekt Oldřich Hozman.
Foto: Oldřich Hozman, ARC Studio
To vše tvoří prastarý a stále fungující základ forem, sjednocuje daný styl, v němž se člověk cítí dobře. Architektura domu a zahrady je posunuta na vyšší úroveň dobře zpracovanými uměleckořemeslným detaily s cílem udržet prostory klidné a plné jemné inspirativní energie. Volnost a lehkost středu domu je totiž dalším důležitým kritériem návrhů Oldřicha Hozmana. Ideálem je pro něj vnitřní nezastřešené atrium, v tomto případě inspirované japonskými zenovými zahradami a řeckým atriovým domem.
Hlavní myšlenkou je uspořádat místnosti okolo vnitřní zahrady. Proporce stavby vycházejí ze sakrální geometrie a principů feng šui
Povrchy a vyzdívky z nepálené hlíny upravují vnitřní klima domu a mají blahodárné účinky na zdraví člověka. Nepálená hlína dobře absorbuje a pozvolna vydává vzdušnou vlhkost v místnosti
Cílem bylo udržet vnitřní obytné prostory klidné a plné jemné energie bez vlivu technických prvků. Místnosti, kterými protéká voda, jsou z toho důvodu umístěné ve vystupujících apsidách po obvodu domu
Ztvárnění zahradního srubu propojuje použití tradičních roubených trámových spojů s moderními prvky z lamelového ohýbaného dřeva
Foto: Oldřich Hozman, ARC Studio
Akad. arch. Oldřich Hozman
Absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, obor architektura, interiéry a design nábytku. Věnuje se projektům ekologické architektury, interiérům a nábytku, designu, výstavnictví a zahradám. Ve své tvorbě pracuje s principy baubiologie, feng šui, sakrální geometrie a geomantie.
Sdílet / hodnotit tento článek