A pachatel? Architektonické studio Taller SAU, které je svou působností obvykle spjato spíše se Švýcarskem či italskými Alpami. Nicméně i tady v podhůří Pyrenejí, dokazují, že své práci rozumí.
Když ale přijde na samotný projekt – realizaci novostavby „dvojdomu“ Vivet Houses - začíná to být trochu složitější. Zadavatelem, investorem, hlavním dodavatelem stavby i hlavním dodavatelem stavebního materiálu je totiž jedna jediná entita. A to společnost Vivet de Vidrà Carpentry, která chtěla otestovat svůj produkt a demonstrovat jeho kvality v reálném projektu. A tak zajistili v místě svého působení stavební parcelu, dodali vše potřebné k realizaci.
Na architektech bylo vymyslet, jak vlastně tenhle projekt uchopit a dát mu tvář. Rozhodli se vsadit na těsnou dvojici domů, jež představuje svým stavebním pojetím moderní interpretaci tradičního podhorského statku, masie. Takové lze nalézt v celém regionu, ale tady ve Vidrà to bylo o současném ztvárnění.
Tři hlavní cíle
Dosažení úspěchu se nedá definovat, pokud si nestanovíte cíle. A projekt, na kterém měl zadavatel mnohostranný zájem, jich měl hned několik. Na jedné straně bylo víc než žádoucí dosáhnout u realizované stavby nízkého dopadu na životní prostředí při zachování vysoké energetické účinnosti budovy.
S tím, jak se stavební materiál od zadavatele „předvede“ v praxi souvisel druhý cíl – demonstrovat potenciál vysoce kvalitního produktu, který je k dostání za konkurenceschopnou cenu. A samozřejmě, do trojice, v neposlední řadě navrhnout objekt se zapracovanou stavební novinkou jako praktickou architekturu, integrovanou do krajiny. Vivet de Vidrà Carpentry usilovali o to, aby jejich materiál zazářil na domě, který se bude líbit – a který jim jako názorná ukázka přižene další zakázky z regionu.
Architekti ze studia Taller SAU k tomu přistoupili rozvážně. Navrhli obytný objekt, který v principu pracuje s odhalenými (až holými) neutrálními materiály. S myšlenkou maximálně využít vlastností toho, co se nabízí. Stavební parcela se jakoby na první pohled nejevila být šťastně zvolenou, ale byl to do jisté míry záměr.
Ocel se kalí v ohni
To proto, že prezentovat vysokou funkčnost čehokoliv kdesi na zelené louce, té nejpříhodnější a ideální lokalitě, jen zřídkakdy vypovídá o skutečných kvalitách materiálu.
Terén parcely se tu vyznačuje komplikovanou topografií, na severojižní ose se hlásí rozdílem výšek okolo 4 metrů. Na objekt navazující probíhající komunikace, ulice Calle de la Font, má sklon přesahující 20 procent. Severní strana, už mimo stavební pozemek, přitom pokračuje docela rovným návrším, což spolu se stavbou umístěnou „pod“ horizont vytváří jakýsi proporční nesoulad.
I tam, kde je situace náročná, ale lze najít klady. V rámci omezených možností lze například konstatovat velmi dobře zvolenou orientaci objektu. A to nejen ve smyslu usazení domu ke světovým stranám, rozmístění jeho oken zvyšující pasivní příjem tepla a světla tam, kde je to žádoucí – tak i v přístupu k výhledům do okolí.
Objekt se může těšit z celodenního slunečního svitu, a privilegovanými rozhledy na pohoří Bisaura. Dům s nedívá jen do dálek, je provázán i s městečkem a nedalekým objektem kostela a jeho zvonice. Nedostatečnost parcely tedy z uživatelského hlediska zdařile kompenzuje. A co neřeší orientace, s tím pomáhá betonový sokl podkladu, který vytváří pevný prostor pro vznikající dům a srovnává nerovnosti pozemku.
Panely ze dřeva
Celý projekt domu na soklu je přitom řešen suchou výstavbou, na bázi vrstvené struktury dřeva. To je ten zázračný materiál zadavatele. Jde o rámové desky s vnitřními úpravami z třívrstvých jedlových panelů. Tady, v podobě unifikovaného stavebního systému, pak ještě s doprovodnou izolací z dřevěných vláken a provětrávanou fasádou s dřevocementovým kompozitním panelem.
Ani dobrý materiál by neobstál na špatně podaném návrhu, ale v tomhle případě nebyl k obavám důvod. Taller SAU jsou v prostředí hor jako doma, a s profesionalitou sobě vlastní zajistili optimalizaci celého díla. Kde to bylo zapotřebí, minimalizovali prostupy a otvory ve stěnách, a strategicky umístili ty podstatné. Tím se postarali o dobrý prostup světla do místností a přitom garantovali efektivní provoz.
Architekti doplňují, že skladba interiérů byla trochu náročnější. Pojali ji jako cvičení programové efektivity, protože na daném půdorysu bylo třeba navrhnout „bydlení bez omezení prostorové kvality“ a přitom se vejít do nastavených parametrů. Nejsou zde žádné nevyužité průchozí prostory zbytečné koridory. Celý půdorys je uspořádán kolem „vlhkého“ jádra - seskupuje koupelny, kuchyně a veškeré služby (stoupačky teplé vody, topení, elektřina, odpady) – a tím se omezuje zásah do fasády domu. Centrálně přístupný technický prostor také snižuje nároky na údržbu.
Mimořádně efektivní
Výsledný objekt nemá téměř žádné tepelné mosty a přechody, což snižuje spotřebu na minimum po celou dobu jejich životnosti. Šikovným opatřením byla standardizace a modelování BIM, které omezilo plýtvání materiálem a výrazně snížilo náklady. Ve stavebním procesu tu téměř nevznikal odpad.
Dvojdům pak disponuje i promyšlenou strategií začlenění do místa/města/krajiny. Jeho vnější materialita jsou důsledkem čtení krajiny Bisaura. Nejen dřevo, dlaždice a kompozitní panel fasády evokují krajinu a její fyzičnost. Objemová razance stavby ukotvené v krajině, na svahu, trochu připomíná ony masie, statky z 19. století, které jsou pro Vidrà a její okolí typické.
Projekt kromě ekologických požadavků, nízkých nákladů na realizaci a udržitelnost provozu poskytuje účinnou odpověď na základní životní potřeby: malé útočiště, které se nezříká emocionální kapacity architektury.
Údaje o projektu
Název projektu: | Two Houses at Vidrà |
Typ projektu: | rodinný dům, kompozitní materiály |
Architektonické studio: | Sau Taller d'Arquitectura |
Lokalizace: | Vidrà, Osona, Girona, Španělsko |
Strukturální inženýring: | Vivet de Vidrà Carpentry |
Hlavní dodavatel stavby: | Vivet de Vidrà Carpentry |
Dodavatelé materiálu: | Vivet de Vidrà Carpentry |
Klient: | Vivet de Vidrà Carpentry |
Rok dokončení (finalizace): | 2022 |
Sdílet / hodnotit tento článek