Stavebník potřebuje být informován a připraven, a proto nabízím pohled, co by stavebníkům přinesla situace, pokud by přes všechny současné okolnosti nový stavební zákon zůstal v platnosti. Dnes se podíváme na přechodné období a zda nový zákon povede ke zrychlení.
Přechodné období je nestandartní
První důležitou skutečností je, že nový stavební zákon má nestandartně nastavená pravidla přechodných ustanovení, a to tak, že podle nového stavebního zákona se budou dokončovat i předchozí řízení. V praxi to pro stavebníky znamená, že pokud jejich žádost podaná před účinností nového stavebního zákona, tj. v režimu zákona 183/2006 Sb., ve znění pozdějších novel, nebude vyřízena do 1.7.2023, kdy je stanovena účinnost nového stavebního zákona, bude na ně dopad pravidlo § 330 odst.1 nového stavebního zákona z.č. 283/2021 Sb., které stanoví, že řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti nového zákona se dokončí podle nového zákona.
Toto nové pravidlo vychází z potřeb plánované reorganizace veřejné správy. Je třeba říci, že právě nová koncepce výkonu veřejné správy na úseku povolování staveb je největším „problémem“ nového stavebního zákona. Pokud by problematika veřejné správy byla v mezidobí změnou zákona upravena odlišně (tzn. že by se do zákona vrátila stávající podoba výkonu veřejné správy prostřednictvím přenesené působnosti obcí a krajů), je možné, že by od tohoto konceptu bylo upuštěno, což by pro stavebníka mohlo být přínosem, zejména s ohledem na rychlost projednání žádosti. Pokud ale k reorganizaci dojde, bude platit uvedené.
Všechna důležitá pravidla na postup správního orgánu u nedokončených stavebních řízení jsou upravena v § 330 nového stavebního zákona. Vedle těchto pravidel budou pro stavebníky klíčová i přechodná ustanovení k projektovým dokumentacím a možnosti jejich využití - § 329, a na stavebníky také dopadnou nová pravidla v souvislosti s kolaudací stavby - § 230-235.
Povede nový zákon ke zrychlení řízení?
Klíčovou veličinou v souvislosti s vyřízením žádosti je čas. Nový stavební zákon podle svého záměru by sice měl přinést zrychlení (pouze jedno rozhodnutí a u jednoduchých staveb, kam jsou stavby RD řazeny, i kratší lhůty na vydání rozhodnutí ze současných 60 na 30 dnů), bohužel v samotném začátku jeho účinnosti k tomu určitě nedojde, a to zejména z důvodu reorganizace stavební správy a přesunu agend mezi úřady. Stavební úřad v přelomovém období bude mít ze zákona (§ 330 odst. 1) dvojnásobně prodlouženou lhůtu na vydání rozhodnutí či provedení jiných úkonů.
Navíc tato lhůta se bude počítat od 1. 7. 2023 (§ 330 odst.5 poslední věta) nikoliv od doby podání žádosti stavebníkem. Pro stavebníka to může znamenat stav, že ačkoliv podá žádost s předstihem před nabytím účinnosti stavebního zákona a žádost z nějakého důvodu nebude před nabytím účinnosti nového stavebního zákona vyřízena, bude mít nový stavební úřad minimálně dalších 60 dní (počítáno od 1.7.2021) na vydání rozhodnutí.
Zdvojené lhůty pro vydání rozhodnutí stavebních úřadů budou platit po celý první půlrok a to i u žádostí podaných až po nabytí účinnosti zákona. (U řízení zahájených podle tohoto zákona do konce kalendářního roku, ve kterém tento zákon nabyl účinnosti, se lhůty pro vydání rozhodnutí podle tohoto zákona prodlužují na dvojnásobek- §330/5).
Přesun žádostí na nový stavební úřad a jiného pracovníka
V souvislosti s reorganizací může nastat pro stavebníky další nemilá situace, že žádost bude přesunuta na nový stavební úřad a nového pracovníka, což může znamenat vyžádání si dalších podkladů či jiný správní názor na již projednané (§ 330/3 – Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti dokončí stavební úřad, který se stal příslušným k vedení řízení nebo provedení postupu v dané věci podle nové právní úpravy).
Pravidla pro možnost doplnění žádosti a nové počítání lhůt pro vydání rozhodnutí, jsou nastaveny v odstavci 4 a i tady pozor, dříve se lhůta pro vydání rozhodnutí v rámci výzvy pro doplnění žádosti po dobu přerušení řízení stavěla, podle nové právní úpravy výzva k doplnění a následné doplnění má za následek nový běh počátku lhůty pro rozhodnutí, což je z hlediska počítání času zásadní. „Stavební úřad, na který přejde příslušnost k vedení řízení nebo provedení postupu zahájeného před nabytím účinnosti tohoto zákona, vyzve stavebníka k doplnění žádosti nebo jiného obdobného podání tak, aby žádost nebo jiné obdobné podání odpovídalo požadavkům tohoto zákona; za tímto účelem přeruší řízení a poskytne stavebníkovi potřebnou lhůtu a součinnost. Lhůty pro vydání rozhodnutí podle tohoto zákona počínají běžet dnem doplnění podle předchozí věty“ - §330/4.
Sdílet / hodnotit tento článek